Judith Joy Ross Houdt Van A

28 oktober 2012 | Commentaren (0)

Judith Joy Ross - Untitled, 1988.jpgBelgië heeft er een fotomuseum bij: midden deze maand gooide - over de naam hadden ze vijf weken langer kunnen nadenken; vijf minuten was ook al niet slecht geweest - Fondation A Stichting de deuren open met een tentoonstelling van de Amerikaanse fotografe Judith Joy Ross, een erfgename van Diane Arbus die op haar beurt invloed uitoefende op het werk van onder meer Rineke Dijkstra.

 

Volgens haar vermaarde collega Robert Adams zijn de foto's van Ross 'uitermate sober', terwijl haar werkwijze dan weer 'uitermate riskant' zou zijn. Adams heeft naar eigen zeggen vooral respect voor de wijze waarop ze telkens weer met haar personages in dialoog treedt – onbevangen en onbevooroordeeld. Dat laatste klinkt evident, maar lang niet elke fotograaf slaagt er daadwerkelijk in om compleet onbekenden zo breekbaar, onzeker en oprecht te fotograferen als Judith Joy Ross.

 

De tentoonstelling loopt nog tot 23 december in - nee, echt niet - Fondation A Stichting, Brussel.

 

judith-joy-ross-black.jpg

Judith-Joy-Ross-First-year-teacher.jpg

Judith-Joy-Ross-Robert-S.-Walker.jpg

Judith-Joy-Ross.jpeg

Het gaat goed met de Vlaamse docu

27 oktober 2012 | Commentaren (0)

vddaffiche.jpgHet gaat niet alleen goed met de Vlaamse fictiefilm. Er worden ook elk jaar verschillende documentaires gemaakt die ontzettend de moeite zijn. Alleen is het niet altijd simpel om ze vertoond te krijgen. Daarom reist het puike documentairefestival Docville de komende twee weken door het land met vijf uitschieters: Empire of the Dust van Bram Van Paesschen (over de miscommunicatie tussen een Chinese CEO en zijn Afrikaanse contacten), Junior van Sien Versteyhe (over de Belgische bokskampioen Junior Bauwens), Little Heaven van Lieven Corthouts (over een Ethiopisch weeshuis voor seropositieve kinderen), Snake Dance van Manu Riche & Patrick Marnham (over het ontstaan en de gevolgen van de atoombom) en Cinema Inch’Allah van Vincent Coen & Guillaume Vandenberghe (over vier mannen van Marokkaanse afkomst die menen dat ze alles in huis hebben om gevierde filmmakers te worden).

De films zijn van 31 oktober tot 12 november te zien in Brussel (Cinema Rits), Antwerpen (Cinema Zuid), Gent (Sphinx), Leuven (Cinema Zed) en Hasselt (Zebracinema). Trailers staan hieronder; een folder vind je hier.

 

EMPIRE OF THE DUST

 

JUNIOR

 

LITTLE HEAVEN

 

SNAKE DANCE

 

CINEMA INCH'ALLAH

The Daily Show Op Acht!

25 oktober 2012 | Commentaren (0)

john.jpgEindelijk! Nee, echt: EINDELIJK! Vanaf maandag kun je op Acht elke dag om 23u40 naar The Daily Show met Jon Stewart kijken - de Amerikaanse Koen Meulenaere, maar dan nog grappiger, bijtender, een béétje meer feitelijk en oneindig veel aaibaarder. Wat Stewart doet, doet niemand hem na, en al zeker niet in België. Hij mengt nieuws met gevatte satire, en levert terwijl ook vlijmscherpe kritiek op zowel politici als collega-commentators en dubieuze nieuwszenders als Fox News.

 

The Daily Show wordt zelf uitgezonden op Comedy Central, een tv-zender met een bescheiden marktaandeel die verder veelal enkel comedyshows als South Park de ether instuurt. Als je dan weet dat vorige week Barack Obama nog in het programma zat, dan weet je dat Jon Stewart gezien wordt als één van de belangrijkste progressieve stemmen in de VS.

 

Belpop: Episode Soulwax

23 oktober 2012 | Commentaren (1)

1.jpgOp zondag 28 oktober start op Canvas het vijfde Belpop-seizoen met een anderhalf uur durende director's cut van de aflevering over dEUS, die er vorig jaar in zat. Op maandag 29 oktober schiet de vijfde reeks dan echt uit de startblokken met Jacques Brel (dood) - gevolgd door Louis Neefs (5 november; dood), Ann Christy (12 november; dood), Toots Thielemans (19 november; negentig), Johan Verminnen (26 november; spreekbuis van Sabam en bijgevolg al jaren dementerend) en Soulwax (3 december; feest)!

 

Bij wijze van aperitief staat hieronder een reportage van The Culture Show over Stephen & David Dewally - uit het tijdperk dat Club 69 nog Suite 16 heette, de Oude Beestenmarkt nog geen make-over had gekregen en de studio van de twee er nog iets minder rommelig bij lag.

 

Club 27 - Het Boek

21 oktober 2012 | Commentaren (0)

C27_COVER_FRONT_HIGH.jpgGeen lidkaart die meer roem oplevert dan die van Club 27. Het nadeel is wel dat je er zelf nooit enig voordeel van ondervindt. Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain en Amy Winehouse waren 27, toen ze veelal door drugsperikelen – zelfmoord doet het in die club weliswaar ook niet slecht – om het leven kwamen.

 

Naar verluidt heeft een Britse groep astrologen zich vijf jaar geleden over het fenomeen gebogen, maar over de uitkomst van hun seminarie is noch online, noch in de sterren iets terug te vinden. Laten we er dus gewoon van uitgaan dat het lidmaatschap aan de Club 27 berust op toeval, ook al moeten er de voorbije decennia een paar ouders door het dolle heen geweest zijn om voor hun zoon of dochter een taart met 28 kaarsen te laten aanrukken. Edoch, als je ziet wat er met MC Hammer, Vanilla Ice en – nee, we hebben Lulu nog steeds niet verteerd – Lou Reed is gebeurd, heeft die club ontegensprekelijk ook al carrières gered.

 

Er ligt nu ook een boek over de Club 27 in de winkel met een hoop straffe foto's en overlijdensberichten geschreven door onder meer Patrick De Witte, Katia Vlerick en Herman Brusselmans. Er staat ook een schitterende inleiding van mezelf, maar dit compleet terzijde.

 

Bottom line: onder de kerstboom leggen, die handel!

club 27, lido