And The Oscar Goes To ... Argo!

08 december 2012 | Commentaren (1)

01_argo_iphone.jpgI know it's still too early in the game (especially since this year's match seems to be the most contested in years) but nevertheless: five reasons why Argo is set for gold at the Oscars!

 

1. It's actually a really good movie. It's easy to be cynical and say that it doesn't matter if a movie is any good - seeing as Driving Miss Daisy and A Beautiful Mind struck gold - but the Oscars' recent track record (No Country for Old Men, The Hurt Locker, The King's Speech, The Artist) undeniably showcases a true love for cinema. (Yes, I left out Slumdog Millionaire, although that actually wasn't half bad, if you like your honey shaken, not stirred.)

 

2. It's a testament to American bravery and perseverance, which could work even more in the movie's favor given the tension build-up between the US and Iran in recent years. Argo is not about kicking an old enemy's ass, it takes place in a country that still ranks pretty high on America's kick ass list.

 

3. It's about Hollywood, and how the movie industry helped to get six Americans out of Iran during one of the worst diplomatic crises in history. Hey, when Fox News is screaming that the movie industry is run by a bunch of liberal pussies, it doesn't hurt reminding the world that Hollywood can save lives (and has done so in the past).

 

4. It's directed by Ben Affleck. Now, I know what you're thinking: Pearl Harbor, Gigli, Daredevil, not to mention a bunch of movies that no one ever saw (except maybe on the bottom shelf of a video store). But Affleck has made a remarkable comeback as a director - Gone Baby Gone, The Town and Argo are all excellent movies - and with most Academy members being actors, expect them to be eager to reward 'one of their own' making it to the big league (like when they inexplicably gave Kevin Costner an Oscar for comatizing moviegoers with Dances with Wolves).

 

5. It's made a lot of money. Argo is doing remarkably well at the box office - having just crossed the $100 million dollar mark, well above what everyone expected. So it's not like Hollywood would be giving the award to a niche political thriller that just so happens to glorify its involvement in act of bravery. Argo is a bona fide hit with both critics and audiences.

 

So yes, I know Argo is one of many films competing for this year's Oscars - with Lincoln, Les Misérables, Silver Linings Playbook, Zero Dark Thirty and Life of Pi also being considered extremely strong contenders. But if I were to put my money on a movie today, I would go all in on Argo.

 

"Hello there. I'm Henry."

06 december 2012 | Commentaren (0)

eraserheadinlay.jpgEraserhead was naar verluidt een van de favoriete films van Stanley Kubrick, Charles Bukowski, Terrence Malick, John Waters én George Lucas. Alsof dat al geen afdoende reden is om de debuutfilm van David Lynch in huis te halen, vergeleek de invloedrijke Amerikaanse filmcritica Pauline Kael hem bovendien met Un chien andalou, het chef d’oeuvre van Luis Buñuel.

 

Kleine kanttekening: Un chien andalou duurt amper zestien minuten; Lynch dompelt de kijker anderhalf uur onder in een onguur monochrome nachtmerrie over een man die door de schrikwekkende ouders van zijn ex-lief toe wordt gedwongen met hun dochter in het huwelijk te treden en hun ‘kind’ op te voeden. De vraag of het kind überhaupt van hem is, is minder belangrijk dan de vraag of het reptielachtig mormel überhaupt menselijk is.

 

Eraserhead is een ongegeneerd avant-gardistisch stukje gotische horror - een briljante oefening in expressionistische mise-en-scène, dreigend experimenteel sound design en donkerabsurde humor. Nog beter nieuws: hij is hier sinds deze week voor het eerst volledig gerestaureerd verkrijgbaar op Blu-ray (en uiteraard ook dvd).

 

17:39 in Film | Permalink | Tags: eraserhead, david lynch, blu-ray, dvd | |

TITI + THE MOVIES

Kristien Follon, fashion film, titi, the german kid, christophe johannsZeggen dat er, een jaar na FASH!ON/off, inmiddels zoiets als 'de Belgische modefilm' bestaat, zou lichtjes overdreven zijn. Wat gelukkig niet wil zeggen dat hier absoluut niets gebeurt. Er is talent, en er is kennelijk ook goesting - getuige deze zestien (!) minuten durende kortfilm van modeontwerpster Kristien Follon (aka TITI + THE GERMAN KID) en regisseur Christophe Johanns. De film is gemaakt met de huidige wintercollectie in het achterhoofd, en met een pak songs van onder meer Vermin Twins, Kavinsky, Charlie Parker en Liaisons Dangereuses.

 

YouTube Killed The MTVideo Star

05 december 2012 | Commentaren (2)

clip that beat,sphinx,videoclips,filip sterckx,toon aertsHet is een publiek geheim dat ik iets heb met videoclips - één van de meest avant-gardistische kunstvormen van de laatste dertig jaar (als je de hopen gladgestreken rommel even wegdenkt). Ik heb er zelfs ooit een festival rond opgetrokken, waar online zowaar nog artikels over terug te vinden zijn. Niet dat het toen zo'n obscuur gegeven was, maar intussen is het bijna negen jaar geleden en zo'n feilloos geheugen blijkt internet dan toch ook weer niet te hebben. Getuige alleen al maar de toenmalige website van Jigsaw Circus, of hoe het festival heette.

 

Ik durf niet zeggen dat videoclips er de afgelopen negen jaar - in general - op vooruit of op achteruit zijn gegaan. YouTube en de verdere democratisering van videoproductie hebben vanzelfsprekend een positief effect gehad (of er was vandaag nog amper sprake van videoclips), maar budgetten zijn gedecimeerd en een mens kan maar zoveel vriendendiensten per jaar doen (waardoor getalenteerde clipmakers vaker 'neen' zeggen). Bottom line though: er worden nog elk jaar massa's uitstekende videoclips gemaakt, voor een pak minder geld. Al mis ik soms wel die compleet over the top videoclips waar platenmaatschappijen ongegeneerd honderdduizenden tot miljoenen euro's in pompten, zoals dit meesterwerk van Mark Romanek voor Madonna (dat intussen deel uitmaakt van de vaste collectie van het MoMA en vandaag zes miljoen euro zou kosten, wat in feite nog altijd een koopje is voor zoveel genialiteit).

 

clip that beat,sphinx,videoclips,filip sterckx,toon aertsMaar de videoclip leeft dus nog, en dat is er deze week zowaar op twee locaties aan te zien. Op het Internationaal Filmfestival Leuven kun je vanavond en vrijdag nog naar de jaarlijkse videoclipcompetitie, en morgen kun je in de Gentse bioscoop Sphinx (waar negen jaar geleden ook Jigsaw Circus plaatsvond) naar de eerste editie van Clip That Beat. Bedoeling van die laatste is om elk jaar de beste Belgische videoclips van het afgelopen jaar te selecteren, er een hoop panelgesprekken, ontmoetingen en workshops aan op te hangen, er vervolgens mee door België te reizen - Gent is de zesde en overigens enige Vlaamse stop - en finaal een award uit te reiken aan wat het publiek op al die verschillende plekken het beste vond.

 

Omdat ik de voorstelling morgenavond inleid, weet ik al wat er wordt vertoond. Alleen heb ik beloofd om nog niets te lossen, behalve misschien onderstaande hoogstandjes van Filip Sterckx (Willow) en Toon Aerts (Jon Spencer Blues Explosion). Omdat het gewoon evident is dat die twee in de selectie zitten.

 

 

The European Pitchfork(s)

04 december 2012 | Commentaren (1)

580377_542084292474258_1697966290_n.jpgEveryone knows about South by Southwest, Popkomm and Eurosonic but you might also want to keep an - some pun intended - eye on Glimps, which is rapidly growing into another showcase festival to be reckoned with. And no, I'm not just saying that because it takes place in my hometown Ghent - the birthplace of R&S, 2ManyDJs and the biggest binder of beautiful women on the planet.

 

Only in its second year, Glimps is about to set loose some eighty upcoming bands from all over Europe on twelve different locations all over town. I could give you a few pointers but A) there are just too many bands to choose from B) there are a couple of blogs out there who are way better-informed so I'll let them do the honours.

 

Talking about those blogs (and because showcase festivals need to involve serious talking), Glimps has asked me to moderate a 'debate' on Saturday December 15 about the importance of music blogs. The talk is called Pitchfork.eu and I'll be asking an English(wo)man (Ruth Saxelby, Dummy), a German (Henning Lahman, No Fear of Pop), a Spaniard (Jorge Mir, Listen Before You Buy) and a Belgian (Jarri Van Der Haegen, disco naïveté) about the meaning of their lifes, what upcoming bands need to do to the attract their attention, if they feel they can truly hype a new artist and if there is a need for a European Pitchfork. Per example.

 

Unless of course you think blogs are elitist and you'd rather rely on YouTube to discover new artists. Hey, whatever makes you happy!

 

The debate (for Glimps delegates) takes place on Saturday December 15 at Vooruit (Foyer Theaterzaal) from 11h10 until noon.