2012: The 20 Best Albums (20-11)

13 december 2012 | Commentaren (1)

BobbyWomackTheBravestManInTheUniverse600Gb.jpgNa het overzicht van mijn tien favoriete films van het afgelopen jaar, is het tijd geworden om mijn - ik kon niet kiezen - twintig favoriete albums van 2012 op te lijsten. Hier alvast het onderste deel van het klassement; morgen volgt het bovenste. En ja, Lana Del Rey zit er bij: het zijn mijn favoriete platen van 2012, en geen enkel album was dit jaar prettiger om mee door LA te cruisen dan Born To Die!

 

11. PURITY RING - Shrines

 

12. ALT-J - An Awesome Wave

 

13. BOBBY WOMACK - The Bravest Man in the Universe

 

14. LINDSTROM - Six Cups of Rebel

 

15. BAT FOR LASHES - The Haunted Man

 

16. FRANKIE ROSE - Interstellar

 

17. ACTRESS - R.I.P.

 

18. JESSIE WARE - Devotion

 

19. HOW TO DRESS WELL - Total Loss

 

20. LANA DEL REY - Born To Die (The Paradise Edition)

Touch.

12 december 2012 | Commentaren (0)

44 gallery, marjolijn rijks, debby thijs, touch‘De beelden van Debby Thijs zijn donker, rauw en poëtisch. Die van Marjolijn Rijks kleurrijk en onhelder.’ 44 Gallery wil het werk van beide jonge fotografen niet alleen in dezelfde ruimte tentoonstellen, maar het ook laten ‘raken’. Het idee is simpel: naast elke foto van Thijs komt een foto van Rijks te hangen. Bedoeling is om elkaars fragiliteit te onderstrepen, maar evenzeer om een intieme band te smeden tussen twee stilistisch sterk verschillende foto’s.

 

De expo loopt tot zondag, en 44 Gallery doet er haar reputatie van gouddelver opnieuw alle eer mee aan. Niemand gaf het voorbije jaar zoveel kansen aan opkomend fotografietalent als de Brugse galerij.

 

DEBBY THIJS

DEBBY THIJS1.jpg

 

MARJOLIJN RIJKS

MARJOLIJN RIJKS.jpg

The Broken Circle Complete Meltdown

11 december 2012 | Commentaren (0)

veerle2.jpgIn de categorie 'zelfgefabriceerde persberichten om toch nog maar eens met iets in de media te komen, en wedden dat het lukt, want iedereen is gek op lijstjes en cijfers': Kinepolis Film Distribution laat weten dat The Broken Circle Breakdown zopas de top tien van succesvolste Vlaamse films aller tijden sinds 2000 is binnengekomen. Mocht ik het zo geen goede film vinden, dan had ik dit uiteraard niet met u gedeeld. Maar omdat ik toch al in kerststemming verkeer: de volledige top tien aller tijden sinds 2000!

 

1. Loft (2008, Erik Van Looy) 1.194.434
2. De zaak Alzheimer (2003, Erik Van Looy) 755.559
3. Rundskop (2011, Michaël R. Roskam) 468.335
4. De Helaasheid der Dingen (2009, Felix van Groeningen) 454.435
5. Zot van A. (2010, Jan Verheyen) 447.026
6. Frits en Freddy (2010, Guy Goossens) 440.009
7. Dossier K. (2009, Jan Verheyen) 414.826
8. Team Spirit 2 (2003, Jan Verheyen) 354.920
9. Team Spirit 1 (2000, Jan Verheyen) 337.033
10. The Broken Circle Breakdown (2012, Felix van Groeningen) 317.351

The Hob(bit much of the same)

The-Hobbit-still.jpgIk doe het normaal nooit, maar over The Hobbit had ik dan toch al enkele recensies gelezen voor ik hem gisterenochtend - ja, ik ben eens letterlijk voor dag en dauw opgestaan - ging bekijken, in 3D en geprojecteerd aan 48 beelden per seconde uiteraard.

 

Eerlijk: ik ben blij dat ik die (veelal negatieve) recensies op voorhand had gelezen, want daarmee lagen mijn verwachtingen al wat lager en vond ik hem nog redelijk meevallen. De waarheid gebiedt mij nu wel te zeggen dat er weinig dingen mij minder interesseren dan dwergen, trollen, elfen en - vooral die - hobbits. Ik ben zelfs al personen tegengekomen die interessantere dingen over Linux te vertellen hadden dan er mij ooit iemand met verhalen over trollen heeft kunnen boeien. Oké, ik overdrijf - er hebben al mensen zelfmoord gepleegd van iemand passioneel over Linux te horen babbelen - maar ik wil maar zeggen dat zo'n hoop merkwaardige creaturen (ik heb het nu terug over trollen, niet over mensen die over Linux praten) mij niet doen overlopen van enthousiasme. En het is nu ook weer niet alsof er in die Tolkien-verfilmingen van Peter Jackson veel subtekst zit, dus louter narratief zijn dat dingen die ik gewoon onderga. Ik vond The Lord of the Rings niet saai - Jackson is een goede verteller - maar ik vond het evenmin onwezenlijk boeiend.

 

Maar goed, het grote probleem van The Hobbit: An Unexpected Journey is dat de film één ding vooral niet is: unexpected. Los van het feit dat het kleinste kind wist dat de verfilming er ooit zou komen, serveert Jackson gewoon meer van hetzelfde. Hij neemt er ook weer evenveel tijd voor, wat redelijk absurd is, want The Hobbit is een boek van driehonderd pagina's, en zelfs al zou je daarvan elk lidwoord willen verfilmen, dan nog kom je uren te kort voor een trilogie waarvan het eerste deel alweer bijna drie uur duurt. Echt veel gebeurt er in die tijd dan ook niet: er raken een hoop dwergen hun kasteel kwijt en ... euh, ja, oké, dat is het zowat. Ah, nee, wacht: die ene hobbit steelt tussendoor ergens de ring van Gollum, maar dat gebeurt veelal tussen de soep en patatten door. Pas op: er komen ook nu weer een troep elfen aan te pas, trollen zijn er eveneens à gogo, en in wat wellicht de meest random actiescène uit de geschiedenis van Middle-earth moet zijn, komen een paar rotsen tot leven.

 

the hobbit,bespreking,review,an unexpected journeyHet goede nieuws is dat iedereen al die tijd voortdurend blijft stappen (behalve in het eerste halfuur, dat nog langer lijkt aan te slepen dan het einde van The Return of the King), zodat de plot nooit écht begint te vervelen. Maar in tegenstelling tot The Fellowship of the Ring, is The Hobbit allesbehalve een overweldigend epos dat een fantastische trektocht op gang trapt. Het voelt - ondanks de indrukwekkende visuele effecten, waar iedereen de afgelopen tien jaar weliswaar aan gewoon is geraakt - meer aan als een verplicht nummertje (van iemand die stilaan meer bezorgd lijkt om wat Tolkien ervan zou denken dan om wat het publiek ervan vindt).

 

Tot slot, wat die 48 beelden per seconde betreft, ik kan mij niet inbeelden dat iemand daar echt wakker van ligt. Ik vond de hyperrealistische beelden niet lelijk (het is gewoon een andere esthetiek), maar ook niet uitzonderlijk mooi (honderd jaar aan 24 beelden per seconde naar cinema kijken laat zijn sporen na, al moet ik eerlijk toegeven dat je na een halfuur gewoon stopt met erop te letten).

 

Bottom line: als je de vorige trilogie subliem vond, dan zul je The Hobbit ook wel lusten. Het zal alleen niet om iets unexpected zijn, maar omdat het precies is wat je ervan expect.

 

2012: The 10 Best Films

10 december 2012 | Commentaren (0)

best films,best movies,2012,amour,michael haneke,killer joe,william friedkin,jagten,the hunt,thomas vinterberg,shame,steve mcqueen,caesar must die,paolo taviani,vittorio taviani,tinker tailor solider spy,tomas alfredson,weekend,andrew haigh,searching for sugar man,malik benjelloul,elena,andrei zvyagintsev,looper,rian johnsonVooreerst: ik vond 2012 een uitstekend filmjaar. Daar heeft onderstaande top tien uiteraard veel mee te maken, maar er waren nog een groot aantal andere films waar ik enorm van heb genoten. Ik wil ze niet allemaal opsommen, maar deze verdienen een speciale vermelding: Holy Motors (Leos Carax), Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin), Argo (Ben Affleck) en - meest hilarische partyfilm ooit - Project X (Nima Nourizadeh).

 

De feitelijke top tien spreekt voor zich, denk ik - allemaal ijzersterke films, waarvan ik vind dat u ze moet gezien hebben. Enige kanttekening: ik heb niet de gewoonte om films die (nog) niet in de zalen zijn gekomen in mijn jaaroverzicht te zetten, maar omdat de verrukkelijke muziekdocumentaire Searching for Sugar Man wellicht enkel op dvd uitkomt (nadat hij twee maanden geleden op het Filmfestival Gent in première is gegaan), staat hij er toch in.

 

1. AMOUR (Michael Haneke)

 

2. KILLER JOE (William Friedkin)

 

3. JAGTEN (Thomas Vinterberg)

 

4. SHAME (Steve McQueen)

 

5. CAESAR MUST DIE (Paolo & Vittorio Taviani)

 

6. TINKER TAILOR SOLDIER SPY (Tomas Alfredson)

 

7. WEEKEND (Andrew Haigh)

 

8. SEARCHING FOR SUGAR MAN (Malik Benjelloul)

 

9. ELENA (Andrei Zvyagintsev)

 

10. LOOPER (Rian Johnson)