Misdaadcijfers In Antwerpen Naar Omhoog!

13 oktober 2012 | Commentaren (0)

11-weegee_1016_1993.jpgEen jaar geleden opende in LA de knappe tentoonstelling Naked Hollywood: Weegee in Los Angeles – of hoe Hollywood er midden vorige eeuw uitzag door de ogen van Weegee, de peetvader van de paparazzi. De Weegee-tentoonstelling waarmee het FotoMuseum tot 27 januari uitpakt, is van een totaal ander kaliber.

 

Murder Is My Business toont het vroegere werk van de uit Oekraïne afkomstige fotograaf, die in de jaren ’30 en ’40 roem verwierf met zijn sterke, confronterende en onverbloemde misdaadfoto’s. Arthur Fellig (of hoe Weegee feitelijk heette) was de enige fotograaf in New York die toestemming had om naar het radioverkeer van de politie te luisteren, en hij maakte er naar verluidt een erezaak van om nog voor de ordediensten op the scene of the crime te arriveren. Zijn onderwerpen, zin voor drama en de snelheid waaraan hij werkte – in zijn auto zat een donkere ‘kamer’ van waaruit hij foto’s ontwikkelde – bezorgden hem het etiket sensatiefotograaf. Maar zijn nalatenschap is minstens even esthetisch als historisch waardevol.

 

2-weegee_line-up for night court_19.jpg

7-weegee_14102_1993 for emailing.jpg

8-weegee_2070_1993.jpg

9-weegee_133_1982.jpg

10:27 in Photos | Permalink | Tags: weegee, fotomuseum, antwerpen | |

Mexicoke

09 oktober 2012 | Commentaren (0)

narco.jpgSinds de Mexicaanse president Felipe Calderón in 2006 aan de macht kwam, kostte de oorlog van/tegen de drugskartels het leven aan meer dan vijftigduizend mensen. Amper twee procent van de moorden wordt ooit opgehelderd, waardoor het bijzonder moeilijk is te achterhalen of het inderdaad gaat om afrekeningen tussen de kartels of – zoals sommigen beweren – om sociale zuiveringen.

 

Vast staat dat de meedogenloze afrekeningen het land stevig ontregelen, wat ook valt af te leiden uit de foto’s waarmee de Nederlandse antropoloog en oorlogsfotograaf Teun Voeten de afgelopen drie jaar uit Mexico terugkwam – levend zowaar. De foto’s zijn verzameld in het boek Narco Estado – Drug Violence in Mexico (uit bij Lannoo), maar ze hangen nog tot 21 oktober eveneens aan de muren van DE Studio.

 

Mex_Juarez_26_Apr_2011_6574.jpg

Mex_Juarez_04_May_2011_8064.jpg

photo_Mexico_01.jpg

Mex_Juarez_28Apr_2011_6792.jpg

B-Movie Orchestra(riteitenkabinet)

07 oktober 2012 | Commentaren (0)

00086775.jpgVanzelfsprekend heeft elke cinefiel en/of muziekliefhebber die zichzelf enigszins serieus neemt de soundtrack van Vampyros Lesbos in de kast staan - bij voorkeur op vinyl, maar cd is in sommige gevallen ook aanvaardbaar (zoals wanneer je student bent en jouw kot te klein is voor een deftige platenspeler).

 

De volledige titel van het album is eigenlijk Vampyros Lesbos: Sexadelic Dance Party, en de eenvoudigweg sublieme nummers van Manfred Hübler & Siegfried Schwab komen niet enkel uit Vampyros Lesbos, maar eveneens uit een paar andere erotische curiosa van de Spaanse 'filmmaker' Jesus Franco. Denk acid jazz meets psychedelic pop (inclusief Hammond-orgel natuurlijk) en besef dat zowat elk tv-programma - Schalkse Ruiters voorop - de plaat sindsdien heeft leeggeplunderd.

 

Franco was echter lang niet de enige wiens oeuvre vol 'groovy, raw psychedelic music, combined with big band and dark mystic rhythms' stak. De omschrijving komt van het Nederlands B-Movie Orchestra, een negenkoppige big band die samen met The Cinematic Fever Girls het filmfestivalcircuit afdweilt met koortsachtige live-versies van nummers uit onder meer Black Emanuelle, Barbarella, maar evenzeer The Good, the Bad and the Ugly. Voor Filmfestival Gent brengen ze donderdag in Vooruit een programma met enkel nummers uit legendarisch obscure misdaadfilms.

 

Hieronder alvast een voorsmaakje!

 

TIFFANY MEMORANDUM (1967)

 

BLACK EMANUELLE (1975)


 

LA POLIZIA STA A GUARDARE (1973)

Kid Koala Scratches The Blues

06 oktober 2012 | Commentaren (0)

kid koala, botanique, vooruit, democrazy, 12 bit bluesNadat hij vorig jaar op tournee ging met een graphic novel, strijkt Kid Koala vandaag en morgen in België neer met een onvervalste revueshow. Verwacht je aan een klein leger zingende ‘achtergrondpoppen’, vreemdsoortige robots, kartonnen draaitafels, een funky roulettespel en – vanzelfsprekend – dansende meisjes. Maar reken vooral ook op een hoop nummers uit zijn pas verschenen album 12 Bit Blues, waarop hij vintage blues door (iets minder, maar niet veel) vintage drummachines en samplers jaagt.

 

De nieuwe plaat van de Canadese scratchmeester kreeg inmiddels de nodige bijval in The Independent (‘geen stofzuiger die zo aanstekelijk tewerk gaat als Kid Koala’) en op de website van de BBC (‘een ongebruikelijk bluesalbum waarop Kid Koala er iedereen aan herinnert dat hij met zijn turntablism niet alleen kan entertainen, maar de luisteraar ook echt in vervoering kan brengen’). Alleen het muziektijdschrift Q vindt ‘dat er voor een bluesplaat niet genoeg miserie op staat’. Die ellendige recensenten ook altijd.



Kid Koala speelt vandaag in de Botanique en morgen in de Vooruit.

 

The Art of Rap

05 oktober 2012 | Commentaren (0)

art-of-rap.jpg‘We hebben niets uitgevonden’, zegt MC Grandmaster Caz in de documentaire Something from Nothing: The Art of Rap. ‘We hebben gewoon alles heruitgevonden.’ De film over het rapgenre van clipmaker Andy Baybutt en Ice-T ging begin dit jaar in première op het Sundance Film Festival, waar het publiek volgens The Hollywood Reporter onafgebroken met zijn hoofd op en neer zat te schudden.

 

Dat naast Ice-T ook Grandmaster Caz en Chuck D in de zaal zaten, zou daar mogelijk voor iets tussen gezeten hebben. En anders reageerde het gewoon enthousiast op nieuwe raps van onder meer Melle Mel, Nas, Q-Tip, Mos Def, Eminem, Kanye West, Dr. Dre, Ice Cube en Snoop Dogg. Ice-T vond het belangrijk dat er geen oud materiaal in de film zat, dus daagde hij iedereen uit om extra scherp uit de hoek te komen (nadat hij ze eerst een paar geheimen over hun raptechniek had ontfutseld).

 

De film is sinds vandaag uit op dvd.