Oscars 2013 - The Winners!

24 februari 2013 Commentaren (1)

oscar-statue-0309-lg.jpg

Begin december voorspelde ik Oscarwinst voor Argo. Eerlijk: ik geloofde er zelf niet meer in, nadat de Oscarnominaties bekendgemaakt werden en Argo het overduidelijk moest afleggen tegen Lincoln. Ben Affleck werd bovendien niet eens genomineerd als regisseur, waardoor mijn voorspelling al helemaal naar de prullenmand werd verwezen. Maar er is sindsdien redelijk wat gebeurd en vannacht weten we dus hoe paragnostich ik daadwerkelijk ben.

 

Hieronder staan gelijk ook mijn andere voorspellingen. Ja, dit wordt de meest gefragmenteerde Oscaruitreiking in decennia. En sorry, geen wedstrijd/prijzenpot dit jaar - de afgelopen weken ben ik net iets te druk bezig geweest met andere dingen - maar je kan altijd nog hier jouw pronostiek kwijt. Good luck!

 

MV5BMTc3MjI0MjM0NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMTYxMTQ1OA@@._V1_SY317_CR0,0,214,317_.jpgBEST PICTURE

Will win: ARGO

Should win: AMOUR

Valt verder weinig zinnigs over te zeggen, behalve dat Argo de (orkaan)wind in de zeilen heeft en dus de eerste film sinds het schabouwelijke Driving Miss Daisy zal worden om met de Oscar voor Best Picture aan de haal te gaan, zonder in de categorie Best Director genomineerd te zijn. Wellicht is dat laatste ook dé reden waarom hij vannacht zal winnen - Argo is de wel erg sympathieke underdog - want op papier is de film met zijn zeven nominaties kansloos tegen Lincoln, die twaalf keer genomineerd is.

 

lincoln.jpgBEST DIRECTOR

Will win: STEVEN SPIELBERG (LINCOLN)

Should win: MICHAEL HANEKE (AMOUR)

Er zijn er die winst voorspellen voor Ang Lee, wiens Life of Pi in Hollywood flink wat fans telt. Maar ik ga ervan uit dat men Spielberg vanavond ook iets zal gunnen. Al was het maar omdat Lincoln niet alleen een goede film is (over een roemruchte Amerikaanse president), hij heeft ook flink wat geld opgebracht.

 

lincoln.jpgBEST ACTOR

Will win: DANIEL DAY-LEWIS (LINCOLN)

Should win: DANIEL DAY-LEWIS (LINCOLN)

Hey, het is Daniel Day-Lewis! Hij heeft bovendien alles al gewonnen wat er te winnen valt, dus verwacht hier geen verrassing. Sorry, Joaquin Phoenix.

 

amour-movie-poster-2.jpgBEST ACTRESS

Will win: EMMANUELLE RIVA (AMOUR)

Should win: JESSICA CHASTAIN (ZERO DARK THIRTY)

Ik geef het toe: Emmanuelle Riva is een long shot, maar long shots maken in deze categorie best kans - zeker als ze tweehonderd jaar oud zijn en in een film meespelen die in de andere categorieën relatief weinig kans maakt (maar duidelijk door Hollywood werd omarmd). Dus ja, Jennifer Lawrence is de favoriet, maar ik zet in op Riva.

 

lincoln.jpgBEST ACTOR IN A SUPPORTING ROLE

Will win: TOMMY LEE JONES (LINCOLN)

Should win: PHILIP SEYMOUR HOFFMAN

Inmiddels is ook Tommy Lee Jones enigszins een long shot. Christoph Waltz heeft zich de afgelopen weken van de koppositie verzekerd, maar ik denk/gok/hoop dat de Academy het een beetje teveel van het goede zal vinden om hem, na Inglourious Basterds, nog eens een Oscar te geven (in dezelfde categorie) voor een film van Quentin Tarantino. Andere geduchte concurrent is Robert De Niro, maar ik denk/gok/hoop dat Jones het haalt - ondanks zijn nors imago en zichtbare tegenzin om mee te draaien in het awards circuit.

 

les_miserables_ver11.jpgBEST ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE

Will win: ANNE HATHAWAY (LES MISERABLES)

Should win: AMY ADAMS (THE MASTER)

Wellicht de veiligste gok van de avond.

 

amour-movie-poster-2.jpgBEST ORIGINAL SCREENPLAY

Will win: MICHAEL HANEKE (AMOUR)

Should win: MICHAEL HANEKE (AMOUR)

Ja, ik weet het: ik zet mijn geloofdwaardigheid hiermee op het spel. Temeer omdat ik ook winst voor Amour voorspel in de categorieën Best Actress en Best Foreign Language Feature (en Amour is niet bepaald Crouching Tiger, Hidden Dragon). Maar ik vrees dat de politieke haatcampagne tegen Zero Dark Thirty heeft gewerkt, en ik geloof dat er zélfs in Hollywood voldoende mensen rondlopen die inzien dat het scenario van (de vermoedelijke winnaar) Django Unchained lamentabel is. Ja, ik weet het: dat laatste is een emotioneel argument, maar ik ben - stiekem - een emotionele jongen, en we zullen vannacht wel zien wie het luidst lacht!

 

MV5BMTc3MjI0MjM0NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMTYxMTQ1OA@@._V1_SY317_CR0,0,214,317_.jpgBEST ADAPTED SCREENPLAY

Will win: CHRIS TERRIO (ARGO)

Should win: TONY KUSHNER (LINCOLN)

Het gaat tussen Lincoln en Argo, en ze hebben - denk ik - beide evenveel kans. Tenzij Silver Linings Playbook de rol van derde hond op zich neemt.

 

amour-movie-poster-2.jpgBEST FOREIGN LANGUAGE FILM

Will win: AMOUR (MICHAEL HANEKE)

Should win: AMOUR (MICHAEL HANEKE)

In het verleden kwamen in deze categorie al vaak verrassende/eigenaardige winnaars uit de bus, maar ik vermoed dat Haneke op twee oren kan slapen.

 

Wreck-It-Ralph-new-poster-PPP.jpgBEST ANIMATED FEATURE

Will win: WRECK-IT RALPH (RICH MOORE)

Should win: WRECK-IT RALPH (RICH MOORE)

Het was een weinig memorabel animatiefilmjaar. Laten we het daarop houden.

 

searching-for-sugar-man-poster.jpgBEST DOCUMENTARY FEATURE

Will win: SEARCHING FOR SUGARMAN (MALIK BENDJELLOUL & SIMON CHINN)

Should win: SEARCHING FOR SUGARMAN (MALIK BENDJELLOUL & SIMON CHINN)

Als deze verrukkelijke muziekdocumentaire niet wint, eet ik vannacht - euh - drie zakken chips leeg!

 

life_of_pi_ver2_xlg.jpgBEST CINEMATOGRAPHY

Will win: LIFE OF PI

Should win: LIFE OF PI

Ja, het zag er schoon uit.

 

life_of_pi_ver2_xlg.jpgBEST VISUAL EFFECTS

Will win: LIFE OF PI

Should win: LIFE OF PI

Ja, ze zagen er schoon uit.

 

zero_dark_thirty_ver3_xlg.jpgBEST EDITING

Will win: ZERO DARK THIRTY

Should win: ZERO DARK THIRTY

Alles wijst in de richting van Argo, behalve mijn buikgevoel.

 

life_of_pi_ver2_xlg.jpgBEST ORIGINAL SCORE

Will win: MYCHAEL DANNA (LIFE OF PI)

Should win: ALEXANDRE DESPLAT (ARGO)

Wat kan ik zeggen? De Oscars zijn de Grammy's niet.

 

skyfall.jpgBEST ORIGINAL SONG

Will win: SKYFALL (ADELE)

Should be shot: De componisten van elk genomineerd nummer.

Bekijk het zo: het is een draak van een nummer, maar de rest is nog zwakker.


skyfall.jpgBEST SOUND EDITING

Will win: SKYFALL

Should win: ZERO DARK THIRTY

Omdat er een soort vreemde, onverklaarbare consensus bestaat over het feit dat Skyfall een nominatie voor - dementie blijft in Hollywood een zwaar probleem - Best Picture had verdiend, krijgt hij vanavond de (voor de meeste stemgerechtigde leden) vreemde, onverklaarbare Oscar voor Best Sound Editing.

 

les_miserables_ver11.jpgBEST SOUND MIXING

Will win: LES MISERABLES

Should win: LES MISERABLES

Ik ga ervan uit dat de meeste stemgerechtigde leden denken: 'Hey, 't is een musical. Het geluid zal wel goed gemixt zijn.'

 

anna-karenina-movie-poster1.jpgBEST PRODUCTION DESIGN

Will win: ANNA KARENINA

Should win: LES MISERABLES

Als je Les Misérables één ding moet nageven, dan toch wel dat de decors er goed uitzagen. Maar het wordt dus Anna Karenina.

 

anna-karenina-movie-poster1.jpgBEST COSTUME DESIGN

Will win: ANNA KARENINA

Should win: ANNA KARENINA

Wie houdt van historische kostuums, smult van Anna Karenina. Wie iets kent van mode, vraagt zich af wat de gemiddelde leeftijd van de Oscarleden is die de nominaties in deze categorie aanduiden. Mijn gok: 132.

 

Hobbit-Movie-Poster-570x842.jpgBEST MAKEUP & HAIRSTYLING

Will win: THE HOBBIT

Should win: THE HOBBIT

Ik vind dat de naam van deze categorie nog iets vollediger kan: Best Makeup, Hairstyling & Manicure.

 

MV5BMjMyMjA3Mzc4Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwMjE3Mjg5OA@@._V1_SY317_CR12,0,214,317_.jpgBEST LIVE-ACTION SHORT

Will win: CURFEW (SHAWN CHRISTENSEN)

Should win: (ik heb ze niet allemaal gezien)

Eerlijk: Dood van een schaduw lijkt zeker niet kansloos, maar Curfew is ontegensprekelijk de naam die de afgelopen weken het vaakst opdook.

 

paperman.jpgBEST ANIMATED SHORT

Will win: PAPERMAN (JOHN KAHRS)

Should win: PAPERMAN (JOHN KAHRS)

Adam and Dog en Head Over Heals zijn evenwel ook niet kansloos.

 

UPrinting-Poster-Roundup-2013-Academy-Award-Nominees-Open-Heart-e1361516043598.jpgBEST DOCUMENTARY SHORT

Will win: OPEN HEART (KIEF DAVIDSON & CORI SHEPHERD STERN)

Should win: (ik heb ze niet allemaal gezien)

Het onderwerp is very Academy en de campagne sprong het meest in het oog.

Klara (Doggy Style)

26 januari 2013 Commentaren (1)

fennesz_fishbig.jpgVraag aan honderd Vlamingen wie je op Klara zoal kan horen, de kans is klein dat ook maar één iemand Autechre, Tyondai Braxton, Tunng, The Residents, Sufjan Stevens, Andy Stott en Scott Walker antwoordt. Nochtans zijn het vaste gasten in de avondprogramma’s Late Night en Laika.

 

Die laatste wil dat vanavond in de AB extra onderstrepen met een minifestival waar naast onder meer de Oostenrijkse elektronicaprofessor Fennesz en de Amerikaanse avant-gardecomponist William Basinski ook de Evil Superstars nog eens samen te bewonderen zijn – negen jaar nadat ze in diezelfde AB het album Jerusalem van stonerband Sleep onder handen namen.

 

Tussendoor kun je er eveneens een rist zonderlinge kortfilms en videoclips bekijken van onder anderen Laurie Spiegel en Stellar Om Source, en David Keenan van het toonaangevende Britse muziektijdschrift Wire komt een uiteenzetting geven over ‘kosmische muziek’. Nee, zelfs op zaterdagavond verliest Klara haar openbare opdracht niet uit het oog.

 

The Lance Armstrong Files

17 januari 2013 Commentaren (0)

1-Pinocchio.jpgWhile waiting for tonight's interview with Lance Armstrong, here are some movies you could watch.

 

1. LIAR LIAR

 

2. PINOCCHIO

 

3. CATCH ME IF YOU CAN

 

4. ENRON: THE SMARTEST GUYS IN THE ROOM

 

5. DRUGSTORE COWBOY

Pretty In Pinx

16 januari 2013 Commentaren (0)

film-poster.jpgMet Pinx is ons land een ambitieus gay filmfestival rijker: op de affiche van de eerste editie staan liefst tien onuitgegeven langspeelfilms en nog eens evenveel kortfilms. Blikvanger is sowieso Keep the Lights On van de Amerikaan Ira Sachs, die er vorig jaar op het filmfestival van Berlijn mee in de prijzen viel. Toegegeven, ik heb hem nog niet gezien, maar volgens The New York Times doet hij ‘in al zijn openhartigheid en emotionele exploratie denken aan Weekend van Andrew Haigh – veruit de beste gay film van de afgelopen jaren’. The Guardian ging akkoord en noemde hem zelfs ‘een van de ontroerendste films van het jaar’.

 

Probeer echter zeker ook de pakkende documentaire We Were Here van David Weissman en Bill Weber mee te pikken (over hoe de Amerikaanse homogemeenschap in de jaren ’80 reageerde op de aids-epidemie) en mis de Belgische Cannes-inzending Hors les murs van David Lambert niet.

 

French Movie

14 januari 2013 Commentaren (0)

CollegeHumor heeft de affiches van een aantal Oscarfilms aangepast aan hoe de doorsnee Amerikaanse bioscoopganger ze ziet. Die van Amour lijkt mij alvast redelijk accuraat.

 

23d753a42526f9c512c57d9ee4308a82-more-accurate-titles-for-2013s-oscar-nominated-movies.jpg

04:11 in Film | Permalink | Tags: collegehumor, movie posters, oscar | |

Big In Japan

12 januari 2013 Commentaren (0)

93de72_c666832858dad8e39a0620481bed4f5b.jpg_srz_218_309_75_22_0.50_1.20_0.jpgHitoshi Matsumoto is big in Japan – letterlijk en figuurlijk. De komiek brak er zes jaar geleden potten in de bioscoop met Big Man Japan, een amusante fake documentaire over een reus die Japan tegen gevaarlijke monsters moet beschermen, maar daar helemaal geen zin in heeft. De komedie werd ook in de VS goed ontvangen en even leek het er zelfs op dat er een Amerikaanse remake zou komen. Tot bekend raakte dat er een – God weet waarom – nieuwe Godzilla in de steigers staat, en uiteraard blijft die groot uitgevallen salamander Japans belangrijkste exportproduct, na de Sony PlayStation en de Toyota Corolla.

 

Voor wie intussen echter nieuwsgierig is geworden naar het origineel (dat nooit de Belgische bioscopen heeft gehaald), is er goed nieuws: Big Man Japan is sinds deze week uit op dvd, net als Symbol, de tweede film van Hitoshi Matsumoto. In maart verschijnt ten slotte ook zijn derde film: Scabbard Samurai.

 

De Strafste GO-GO Gentenaars!

03 januari 2013 Commentaren (1)

Het is u met de feestdagen mogelijk ontgaan, maar op redelijk miraculeuze wijze ben ik door De Gentenaar genomineerd als Strafste Gentenaar in de categorie Media - naast onder meer Anemone Valcke, Cesar Casier, Johan Heldenbergh en de daadwerkelijk alomtegenwoordige Fredo De Smet.

 

Omdat ik het echter wat onkies vind om voor mezelf (uiterst rechtse kolom; derde naam op de lijst) reclame te maken, zou ik graag een lans en mogelijk ook een been breken voor de Gent GO-GO Roller Girls in de categorie Sport. Enerzijds omdat roller derby de enige echt mannelijke sport is - alleen homo's kijken naar mannen in korte broeken die met ballen spelen; hetero's kijken naar vrouwen op rolschaatsen die voor zichzelf namen verzinnen als Suzy Hotrod en elkaar in spandex de vloer aanvegen. Anderzijds omdat ze onlangs het eerste Benelux-toernooi wonnen, ze nu zelfs op Europees niveau ploegen van de baan rollen en ze sinds kort ook - als enig Belgisch team - officieel lid zijn van de Women's Flat Track Derby Association.

 

Nee, het mag duidelijk zijn dat uw stem toebehoort aan de Gent GO-GO Roller Girls.

Ben.jpg

The Perks of Being a Wallflower

02 januari 2013 Commentaren (0)

the-perks-of-being-a-wallflower-poster.jpgToen ik hem op het Filmfestival Gent interviewde na de voorstelling van The Perks of Being a Wallflower, gaf Ezra Miller toe dat regisseur Stephen Chbosky voor 'The Tunnel Song' oorspronkelijk een ander nummer in gedachten had dan Heroes van David Bowie. Voor de duidelijkheid: Logan Lerman, Emma Watson en Ezra Miller (bekend als het titelpersonage uit het meesterlijke We Need to Talk About Kevin van Lynne Ramsay) spelen in de verfilming van de gelijknamige roman van Chbosky drie misfit-tieners die er anderhalf uur over doen om - naast een hoop andere dingen - te ontdekken wie Heroes zingt. Het nummer staat op een anoniem cassetje, en de film speelt zich af in het begin van de jaren negentig, toen er van Shazam nog geen sprake was. Er waren natuurlijk wel al vijf miljard andere mensen om dat even aan te vragen, maar goed.

 

Op zich doet het er ook weinig toe: The Perks of Being a Wallflower is een charmante coming of age-film, en Heroes leent zich daar uiteraard goed voor. Het is alleen een beetje vreemd dat een groep verder erg vindingrijke tieners (die één keer per week een middernachtvoorstelling van The Rocky Horror Picture Show opvrolijken en bovendien verzot zijn op The Smiths) er zolang over zouden doen om David Bowie te herkennen. Al is 'lui' wellicht een beter woord, vooral als je weet dat naast Bowie, The Smiths en The Rocky Horror Picture Show eveneens de boeken van J.D. Salinger en Jack Kerouac hun opwachting maken. Nee, Chbosky had weinig zin op diep te graven, en hij maakt er zich ook narratief nogal makkelijk van af door met een - in een coming of age-film is dat een nog groter cliché dan The Smiths - voiceover te werken.

 

Maar het is uiteindelijk moeilijk om aan al die clichés te weerstaan, al was het maar omdat Chbosky ze door een uitstekende cast laat serveren. Lerman is de perfect geromantiseerde nerd; Watson vindt een knap evenwicht tussen lachen, mooi en compleet getraumatiseerd zijn; en Miller is redelijk grandioos als een onverbeterlijke flapuit wiens gaydar richting de kapitein van het plaatselijk rugbyteam wijst.

 

The Perks of Being a Wallflower speelt vanaf vandaag in de bioscoop, en er zijn ergere dingen om het jaar mee op gang te trappen.

 

 

The Best Motherf***ing Christmas Movies

25 december 2012 Commentaren (2)

Die-Hard-671x1024.jpgYes, it's Christmas - the perfect day to watch Frank Capra's It's a Wonderful Life. That is, if you're over sixty and you spent last night celebrating the birth of Jesus. For the rest of us (stuck with a hangover from last night's hard liquor or from not getting the Christmas present we specifically requested), it's the perfect day to watch one (or all six) of these timeless Christmas gems.

 

1. Die Hard (John McTiernan, 1988)

 

To be honest, Renny Harlin's sequel is pretty damn good as well (and it also takes place on Christmas Eve) but the first one from John McTiernan isn't just a Christmas movie classic, it's the best action movie ever - turning TV star Bruce Willis into an cinema icon and finally giving Alan Rickman something better to do than to star in those eternally boring BBC miniseries.

 

2. Batman Returns (Tim Burton, 1992)

 

Tim Burton's first Batman movie was absolutely brilliant but this Christmas seasonal sequel is equally imaginative (Burton is back at the helm), hard-bitten (Michael Keaton is by far the best Batman ever), evil (Danny DeVito is mind-blowing as Penguin) and seductive (unless of course you hate women and didn't get turned on by Michelle Pfeiffer in that black leather cat suit; in which case you need to seek professional help).

 

3. Go (Doug Liman, 1999)

 

Three years before directing the excellent spy movie The Bourne Identity, Doug Liman cooked up this rather genius and dark teen comedy. It doesn't have the usual Christmas ingredients (although it does take place on Christmas Eve) but you just don't get that much snow in LA and no one really wants to hear White Christmas at a rave.

 

4. National Lampoon's Christmas Vacation (Jeremiah S. Chechik, 1989)


A couple of years ago, I interviewed Chris Cunningham (the genius behind twisted music videos for - among others - Aphex Twin) and I asked him what his favorite movie was. It's a stupid question I rarely ever ask but somehow it came up and I guess I was also a bit curious to know what the director of Come to Daddy watches on a Saturday night. His answer: National Lampoon's Christmas Vacation. No, he wasn't joking - in fact he was actually quite passionate about it.

 

5. The Nightmare Before Christmas (Henry Selick, 1993)

 

Probably the best puppet movie ever made - based on an irresistibly fun story by Tim Burton and featuring the catchiest tunes Danny Elfman has ever written. And you should know he used to be in a band called Oingo Boingo.

 

6. Gremlins (Joe Dante, 1984)

 

I was aiming for a top five but I already felt bad about excluding Home Alone so I just had to sneak this one in - because it's so deliciously dark and funny (and it always used to make me cry at the end).

The Broken Circle Complete Meltdown

11 december 2012 Commentaren (0)

veerle2.jpgIn de categorie 'zelfgefabriceerde persberichten om toch nog maar eens met iets in de media te komen, en wedden dat het lukt, want iedereen is gek op lijstjes en cijfers': Kinepolis Film Distribution laat weten dat The Broken Circle Breakdown zopas de top tien van succesvolste Vlaamse films aller tijden sinds 2000 is binnengekomen. Mocht ik het zo geen goede film vinden, dan had ik dit uiteraard niet met u gedeeld. Maar omdat ik toch al in kerststemming verkeer: de volledige top tien aller tijden sinds 2000!

 

1. Loft (2008, Erik Van Looy) 1.194.434
2. De zaak Alzheimer (2003, Erik Van Looy) 755.559
3. Rundskop (2011, Michaël R. Roskam) 468.335
4. De Helaasheid der Dingen (2009, Felix van Groeningen) 454.435
5. Zot van A. (2010, Jan Verheyen) 447.026
6. Frits en Freddy (2010, Guy Goossens) 440.009
7. Dossier K. (2009, Jan Verheyen) 414.826
8. Team Spirit 2 (2003, Jan Verheyen) 354.920
9. Team Spirit 1 (2000, Jan Verheyen) 337.033
10. The Broken Circle Breakdown (2012, Felix van Groeningen) 317.351

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende