27 januari 2013

Bert Danckaert: Celluloid Rothko

bert danckaert, stieglitz 19Volgens de Antwerpse fotografiedocente Inge Henneman toont Bert Danckaert de stedelijke omgeving op een uitzonderlijke manier. ‘De precieze fragmenten van ordinaire straatgevels, die hij met de camera selecteert op zijn omzwervingen in de stad, krijgen een beeldende autonomie. Meer nog: zijn blik transformeert de saaie, doodgewone architectuur waar we aan voorbijgaan tot een esthetische constructie.’ Wie luttele seconden naar zijn foto’s kijkt, begrijpt waarom sommigen ze vergelijken met de schilderijen van Rothko of Raoul de Keyser. Alleen moest Danckaert er zijn atelier voor verlaten – hetgeen nu misschien ook weer niet de zwaarste opdracht was, als je weet dat Havana, Mumbai, Peking en Kaapstad de eindbestemmingen waren.

 

In de toonaangevende Antwerpse fotogalerij Stieglitz 19 loopt nog tot 3 maart een tentoonstelling van zijn werk.

bert danckaert, stieglitz 19

bert danckaert, stieglitz 19

bert danckaert, stieglitz 19

26 januari 2013

Klara (Doggy Style)

fennesz_fishbig.jpgVraag aan honderd Vlamingen wie je op Klara zoal kan horen, de kans is klein dat ook maar één iemand Autechre, Tyondai Braxton, Tunng, The Residents, Sufjan Stevens, Andy Stott en Scott Walker antwoordt. Nochtans zijn het vaste gasten in de avondprogramma’s Late Night en Laika.

 

Die laatste wil dat vanavond in de AB extra onderstrepen met een minifestival waar naast onder meer de Oostenrijkse elektronicaprofessor Fennesz en de Amerikaanse avant-gardecomponist William Basinski ook de Evil Superstars nog eens samen te bewonderen zijn – negen jaar nadat ze in diezelfde AB het album Jerusalem van stonerband Sleep onder handen namen.

 

Tussendoor kun je er eveneens een rist zonderlinge kortfilms en videoclips bekijken van onder anderen Laurie Spiegel en Stellar Om Source, en David Keenan van het toonaangevende Britse muziektijdschrift Wire komt een uiteenzetting geven over ‘kosmische muziek’. Nee, zelfs op zaterdagavond verliest Klara haar openbare opdracht niet uit het oog.

 

22 januari 2013

World Without Men

cover_fo_newton_world_without_men_1211201031_id_635331.jpgOmdat de eerste editie uit 1984 al lang uitverkocht is en je intussen een paar honderd euro neertelt voor een ietwat deftig exemplaar, komt World Without Men van Helmut Newton opnieuw uit. Het boek bundelt de sterkste foto’s die de Duitse grootmeester tussen midden jaren ’60 en begin jaren ’80 maakte voor verschillende modebladen en couturiers.

 

Gezien de opdrachtgevers komen er vaak kleren aan te pas komen, maar geen nood: zelfs wanneer hij werd gevraagd om rokken en sjaals te verkopen, vond Newton altijd wel een manier om er een tepel in te smokkelen of dan toch weer volledig naakt te gaan. Of zoals Catherine Deneuve ooit zei: ‘Hij heeft het genie van Matisse en het oog van een voyeur.’ Reactie van Newton: ‘Vergelijk mij alsjeblief niet met een kunstenaar. Ik toon totaal geen interesse in het innerlijke leven van mijn modellen; enkel in hun borsten, benen en kont.’

World Without Men is nu verkrijgbaar bij Taschen.

 

fo_newton_world_without_men_01.jpg

fo_newton_world_without_men_02.jpg

fo_newton_world_without_men_03.jpg

19 januari 2013

Veerle Frissen: Gestoorde Fotografie

VeerleFrissenDeStandaard3.jpgVoor haar eindwerk aan het Gentse KASK kreeg fotografe Veerle Frissen vier jaar geleden een veertien. ‘Ze zijn daar blijkbaar niet snel onder de indruk’, stond toen in dS Magazine. ‘Wij waren guller geweest. Alleen al omdat ze een in se behoorlijk afgezaagd thema zo origineel en ontwapenend in beeld brengt.’ Het thema was ‘gestoorde vrouwen’ en de wijze waarop Frissen dat in beeld bracht, was ontegensprekelijk origineel – feeëriek, prettig gestoord, knap geënsceneerd en altijd met zichzelf in de hoofdrol.

 

Dat laatste is sindsdien niet steeds meer het geval, al duikt de fotografe nog geregeld zelf op in haar werk. Aan de andere karakteristieken blijft ze echter vasthouden: ‘Ik hou ervan om een eigen universum te construeren dat baadt in een dromerige en lichtsurrealistische sfeer,’ vertelt ze op de website van het Cultuurcentrum Maasmechelen, dat van 20 januari tot 9 maart uitpakt met een tentoonstelling van haar werk. ‘Mijn focus ligt op de innerlijke wereld van de mens. Ik probeer me gevoelens en fantasieën eigen te maken, met de nodige zin voor humor en zelfrelativering.’

VeerleFrissenDeStandaard5.jpg

VeerleFrissenDeStandaard2.jpg

VeerleFrissenDeStandaard4.jpg

18 januari 2013

Echo Bea(u)tty

releaseshow-tidal-motions-_5523_19441persfoto-klein2.jpgOp Vlaamse zolders werd het voorbije jaar al flink wat dromerige en/of spookachtige pop gemaakt, maar om de kroon op al dat werk te kunnen zetten, moest het Antwerps duo Echo Beatty naar eigen zeggen naar het buitenland. Annelies Van Dinter en Jochem Baelus zaten een jaar in Canada om er aan hun - ik overdrijf niet - ijzersterk debuutalbum Tidal Motions te werken.

 

De plaat, die inmiddels al vergelijkingen met Portishead en Mount Eerie heeft doorstaan, komt uit op driehonderd LP’s, waarvan de eerste honderd op donkergroene vinyl zijn geperst. De collector’s items zijn officieel pas vanaf volgende week verkrijgbaar, maar wie vandaag of morgen naar de albumvoorstelling in respectievelijk Zaal Jean et Mar (Deurne) en de Minard (Gent) trekt, kan er gelijk mee naar huis/bed.