13 oktober 2012 | Commentaren (0)

Misdaadcijfers In Antwerpen Naar Omhoog!

11-weegee_1016_1993.jpgEen jaar geleden opende in LA de knappe tentoonstelling Naked Hollywood: Weegee in Los Angeles – of hoe Hollywood er midden vorige eeuw uitzag door de ogen van Weegee, de peetvader van de paparazzi. De Weegee-tentoonstelling waarmee het FotoMuseum tot 27 januari uitpakt, is van een totaal ander kaliber.

 

Murder Is My Business toont het vroegere werk van de uit Oekraïne afkomstige fotograaf, die in de jaren ’30 en ’40 roem verwierf met zijn sterke, confronterende en onverbloemde misdaadfoto’s. Arthur Fellig (of hoe Weegee feitelijk heette) was de enige fotograaf in New York die toestemming had om naar het radioverkeer van de politie te luisteren, en hij maakte er naar verluidt een erezaak van om nog voor de ordediensten op the scene of the crime te arriveren. Zijn onderwerpen, zin voor drama en de snelheid waaraan hij werkte – in zijn auto zat een donkere ‘kamer’ van waaruit hij foto’s ontwikkelde – bezorgden hem het etiket sensatiefotograaf. Maar zijn nalatenschap is minstens even esthetisch als historisch waardevol.

 

2-weegee_line-up for night court_19.jpg

7-weegee_14102_1993 for emailing.jpg

8-weegee_2070_1993.jpg

9-weegee_133_1982.jpg

De commentaren zijn gesloten.