21 september 2012 | Commentaren (0)

Lidl for Burgemeester

NEEN-sticker.jpg

 

Beste politici,
 

Ik weet dat er iemand – ik ben vergeten wie – open brieven onlangs heeft vergeleken met een Big Mac: het vult, maar je stinkt er verschrikkelijk van uit je bek.

Ik stel voor dat ik straks een Frisk neem.

Ik heb namelijk een probleempje. Geen groot probleem, dus – ik besef dat er ergere dingen zijn in het leven; Johan Verminnen bijvoorbeeld. Maar toch.

Op mijn brievenbus kleeft een sticker: ‘NEE géén reclamedrukwerk géén regionale pers’. Ik weet niet wie die tekst geschreven heeft, maar aangezien ook het logo van de stad Gent op de sticker staat, ga ik ervan uit dat er na een uitgebreide aanbestedingprocedure een geschikte copywriter voor werd gevonden. Toegegeven, grammaticaal valt op diens werk één en ander aan te merken, maar we kunnen het er ongetwijfeld over eens zijn dat de man/vrouw zijn/haar opdracht ter harte heeft genomen en de boodschap zo duidelijk mogelijk heeft proberen overbrengen: ‘NEE géén reclamedrukwerk géén regionale pers’. Kort, bondig, voor iedereen verstaanbaar, ik had het – in alle eerlijkheid – niet beter kunnen doen.

Waarom vind ik dan sinds enige tijd voortdurend reclamedrukwerk van u in mijn brievenbus? Ik wil best geloven dat u uw boodschap verheven vindt boven die van de Lidl, maar dat vindt Delhaize ongetwijfeld ook. Persoonlijk? In het beste geval vind ik wat u in uw reclamedrukwerk te vertellen hebt even markant als de prijs van 30 scharreleieren. Hoewel. 3,49 euro voor 30 scharreleieren? Nee, de Lidl wint.

Laten we eerlijk: verkiezingsfolders zijn even diepgravend als reclamefolders, en ze zijn minder accuraat. Die scharreleieren kosten daadwerkelijk 3,49 euro. Dat de Gentse CD&V – ja, u was de druppel – ‘wonen in Gent opnieuw betaalbaar wil maken’ is een verkiezingsslogan die in de folder op geen enkele manier met enig cijferwerk wordt gestaafd. Mocht Lidl op dezelfde manier te werk gaan, het zou veroordeeld worden voor misleidende reclame. Ja, weeral.

Ik stel daarom - even goede vrienden - het volgende voor: elke partij die tussen nu en 14 oktober nog reclamedrukwerk in mijn brievenbus stopt, krijgt mijn stem niet. Logisch, want u kan moeilijk pretenderen dat u naar de burger luistert, als u zijn simpele wens om geen reclamedrukwerk te ontvangen niet respecteert. De ‘wedstrijd’ start nu, en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik op 14 oktober geen stem op LijstLijst zal moeten uitbrengen, maar dat hebt u uiteraard volledig zelf in de hand.

 

Vrolijke groeten, en succes!

Ben

 

istock_chickens.jpg

De commentaren zijn gesloten.