03 mei 2012 | Commentaren (0)

Kraftwerk: The Man-Machine

kraftwerk, albums, man-machineOmdat 33 1/3 Classic Album Listening Sessions van de AB onlangs Trans-Europe Express van Kraftwerk door de boxen liet knallen, en omdat de legendarische Duitse elektronicaband vorige maand acht belachelijk snel uitverkochte concerten in het MoMA speelde, stof ik mijn overzicht van alle Kraftwerk-albums (dat ik ooit voor Knack Focus heb gemaakt) nog eens af. Na Autobahn, Radio-Activity en Trans-Europe Express is het vandaag de beurt aan The Man-Machine.

 

The Man-Machine

‘Ja tvoi Rabotnik’

 

Jaar: 1978


Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos & Wolfgang Flür

 

Sterren: ****


Concept: De titel vat de idee achter het album netjes samen; het nummer The Robots (met zijn vocoderstemmetjes) doet er nog een schep bovenop. Met The Robots, Neon Lights en The Model gaat Kraftwerk nog meer tegen (donkere) pop aanleunen en beïnvloeden ze een generatie synthpop en new wave-acts als – om nu maar gewoon twee van de tweehonderdduizend te noemen – The Human League en Gary Numan.


Hoes: Ralf Hütter tekende zelf voor de legendarische hoes en baseerde zich daarvoor op werk van de Russische avant-gardistische propagandakunstenaar El Lissitzky. Ook de rest van het artwork draagt diens visionaire stempel.


Ontvangst: Vier albums later wisten ze op de redactie van zowat elk muziekblad (lees: rockperiodiek) ter wereld nog steeds niet wat ze met Kraftwerk moesten aanvangen. De (niet eens zo negatieve) recensie in Rolling Stone spreekt opnieuw boekdelen: ‘With its efficient modern-world toys Kraftwerk strikingly creates a sound so antiseptic that germs would die there. Though Kraftwerk would seem to worship machines – totally unlike Brian Eno, who on his brilliant Before and after Science explores their possibilities – the band might actually be committed humanists, documenting how emotionless the future will be. Maybe.


Charts: The Man-Machine werd, net als Trans-Europe Express, aanvankelijk geen hit. Enkel Duitsland, waar zowel het album als het nummer The Robots in de top twintig belandden, en de VS, waar Kraftwerk de club charts haalde, toonden enige interesse. The Model, vandaag zowat hun bekendste song, stak in ’78 vlugger in de uitverkoopbakken dan dat het in de winkel was gelegd. Vier jaar later werd het echter alsnog een hit, toen het in Groot-Brittannië als B-kant aan de single Computer Love (uit het album Computer World) werd toegevoegd. Radio’s speelden de B-kant vaker dan de A-kant, waarop EMI – tegen de zin van de band, voor wie het nummer oud nieuws was – besloot om The Model opnieuw te promoten. Het schoot zowel in Groot-Brittannië als in de rest van Europa naar nummer één.

 

De commentaren zijn gesloten.