15 april 2012 | Commentaren (0)

Kraftwerk: Autobahn

kraftwerk, autobahn, album, momaOmdat 33 1/3 Classic Album Listening Sessions van de AB onlangs Trans-Europe Express van Kraftwerk door de boxen liet knallen, en omdat de legendarische Duitse elektronicaband deze maand acht belachelijk snel uitverkochte concerten in het MoMA speelt, stof ik mijn overzicht van alle Kraftwerk-albums (dat ik ooit voor Knack Focus gemaakt heb) nog eens af. Vandaag: het (niet echt) eerste Kraftwerk-album Autobahn!

 

Autobahn

Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn

Jaar: 1974


Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Klaus Röder, Wolfgang Flür

 

Sterren: ****

 
Concept: In werkelijkheid is Autobahn niet het eerste, maar vierde album van Kraftwerk. De eerste drie waren meer krautrock dan elektronica; en lang niet zo grensverleggend als wat de band nadien presteerde. Oprichter Florian Schneider noemt ze ‘archeologie’ en heeft zich altijd – met succes – verzet tegen een heruitgave ervan. Wat hem betreft, is Autobahn het eerste officiële Kraftwerk-album – een meesterlijke, toonaangevende synthesizerplaat met een 22 minuten durend titelnummer dat, aldus de band, het muzikaal equivalent van een rit op de A555 van Keulen naar Bonn moet zijn. Funky snelweg.


Hoes: Het artwork van het album werd – zo ging dat toen – geschilderd door Emil Schult, die eveneens aan de lyrics van Autobahn meeschreef. Het is evenwel niet duidelijk welke van de acht zinnen van zijn hand zijn. Op de achterflap van de originele LP staat een foto van Hütter, Schneider, Röder en Flür. Het hoofd van die laatste was eigenlijk (nogal klungelig) op dat van Schult geplakt, omdat pas na het nemen van de foto duidelijk werd dat Flür een vast groepslid zou worden, en omdat een beetje Pritt kopen goedkoper was dan een nieuwe foto maken. In ’87 stapte Flür uit de groep en schreef een biografie waarin stond dat niet Schneider, maar hij de roemruchte percussion pads van Kraftwerk had ontworpen. Drie keer raden wiens hoofd er niet meer op het artwork van de geremasterde versies van Autobahn staat?


Ontvangst:Not to take anything away from Kraftwerk – probably real nice geezers once you get to know them – but dis ist nicht so gut,’ schreef John Mendelsohn in Rolling Stone, alvorens de rest van zijn redelijk sarcastische recensie op te vullen met een autohandleiding. Billboard had het daarentegen meteen begrepen: ‘One of the few LPs of this type that does not seem gimmicky or contrived.’ Ook het inmiddels opgedoekte muziekblad Circus sloeg nagels met koppen: ‘Pink Floyd are in for some stiff competition.’


Charts: Zowel het album als de titeltrack werden, veelal tegen de verwachtingen in, een hit. Het album deed het in de Britse (#4) en Amerikaanse (#5) hitlijsten zelfs beter dan in Duitsland (#7). De flink ingekorte radioversie van de titeltrack stond vrijwel overal in de top dertig. Al beweren kwatongen dat de verkoop in Engelstalige landen voornamelijk werd aangewakkerd door (de ouders van) peuters, die verzot waren op de ‘kinderlijke bliepjes’ en uit volle borst ‘fun, fun, fun on the Autobahn’ meezongen. Hey, ze hadden dan toch tenminste één woordje Duits geleerd.

 

De commentaren zijn gesloten.