31 maart 2012

Scent of Censorship

madonna, truth or dare, commercial, abc, parfumExact dertig jaar na Everybody is Madonna vandaag nog steeds overal - behalve op de Amerikaanse tv-zender ABC. Die laatste weigert kennelijk om een commercial voor Truth or Dare, het nieuwe parfum van Madonna uit te zenden. 't is te zeggen: van de tv-zender mag de commercial (zie onder) in de ether, van zodra het korset van Madonna vooraan digitaal wordt verhoogd en achteraan digitaal wordt verlaagd, zodat er minder van haar - respectievelijk - borsten en kont te zien is.

 

Belachelijk natuurlijk, net zoals de controverse rond haar legendarische Pepsi-campagne in 1989. Het peperdure en op zichzelf sterk gepromote spotje (zie onderder) ging op 2 maart in première en zou die dag door zo'n 250 miljoen mensen worden bekeken. Geen levende ziel op aarde had er een probleem mee, tot de dag nadien de videoclip voor het nummer Like a Prayer (dat eveneens in de commercial zat) in première ging. Madonna kust er een zwarte Jezus in en danst voor een hoop brandende kruisen.

 

Uiteraard schreeuwde zowat elke religieuze zot in de VS moord en - euh - brand, en Pepsi zette de campagne stop. Het bedrijf was echter contractueel verplicht om Madonna volledig uit te betalen - haar loon bedroeg vijf miljoen dollar - en de zangeres leek er verder ook niet de minste hinder van te ondervinden: zowel de single als het (uitstekende) album Like a Prayer vlogen over de toonbank.

 

TRUTH OR DARE

 

PEPSI

30 maart 2012

De Invasie Op Grootmoeders Wijze

de invasie, gent, black balloon, fashion/off, fashion filmVoor wie er - echt? - nog nooit van gehoord heeft: De Invasie is een toonaangevend DIY-platform waar intussen meer dan honderd (jonge) designers toe behoren. Om de zoveel maanden bezetten ze een Vlaamse stad, en dit weekend is dat Gent. De strijders – zoals de modeontwerpers, meubelmakers en grafische vormgevers zichzelf noemen – strijken neer op de site van De Bijloke, waar ze de Gentenaars aan hun creaties willen onderwerpen. Trust me: er is dit weekend maar één brandend hot ticket, en dat is De Invasie van Gent.

 

Ook leuk: voor het eerst krijgen twee oud-strijders, die er van in het begin bij betrokken waren, een aparte zone toegewezen om hun favoriete grafici, fotografen, stylisten, interieurontwerpers en filmmakers uit te nodigen. Het Gentse modeduo Black Balloon mag – nog geen klein beetje terecht – de spits afbijten, en ze hebben onder meer aan mij gevraagd om een selectie te maken uit het programma van de eerste editie van FASH!ON/off. Anders gezegd: zaterdag en zondag kun je in KASKcinema terecht voor net geen drie uur fashion films van Harmony Korine (voor Proenza Schouler) en Justin Anderson (voor Agent Provocateur) tot Benny Vandendriessche (voor Capara) en Todd Cole (voor Rodarte). Trust me: you want to see them.

 

Ik heb er ook onderstaande trailer voor de documentaire Advanced Style van Lina Plioplyte en Ari Seth Conen tussen gestoken. De film is nog niet af, maar er wordt naar verluidt hard aan gewerkt en over twee maanden ligt alvast het gelijknamige boek in de winkel. Trust me: je gaat snel moeten zijn, als je van iedereen erin een handtekening wil hebben.

 

 

de invasie, gent, black balloon, fashion/off, fashion film

27 maart 2012

Fake Plastic Pirates

the-pirates-band-of-misfits-movie-poster.jpg

Morgen komt The Pirates! in de zalen, de eerste plasticinefilm van Aardman sinds Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit. In alle eerlijkheid: ik heb hem nog niet gezien. Toen ik er twee maanden geleden voor naar Bristol reisde (om bij Aardman Hugh Grant en regisseur Peter Lord te interviewen), kreeg ik er enkel een paar stukken uit te zien, en die waren relatief grappig. Soit, er zullen intussen wel voldoende reviews op het net staan, maar omdat ik er niet van hou om op voorhand veel over een film (of plaat) te lezen, heb ik hieronder - in afwachting van mijn streng (?) oordeel over The Pirates! op Pinterest - gewoon een fragment uit mijn artikel over de film geplaatst. Het volledig artikel staat in Knack Focus van vorige week.

 

THE F WORD

 

Het idee om een animatiefilm over piraten te maken, gaat al vijftien jaar mee, maar aanvankelijk vond Aardman geen enkele Amerikaanse studio bereid om erin mee te stappen. ‘Misschien is dat wel het grootste probleem van altijd weer met Amerikanen in – dit keer vrij letterlijk – zee te gaan’, vertelt Peter Lord. ‘Er gaan massa’s vergaderingen aan vooraf, en ze zien niet overal de humor van in.’ De animator lacht zijn eigen opmerking weg – ‘joking of course’ – maar zo ging het aanvankelijk wel. Op het einde van de jaren negentig zat Aardman met Dreamworks aan tafel om een animatiefilm over piraten te pitchen. Reactie van Katzenberg: ‘Piraten zijn moordende rovers – totaal niet geschikt voor een family audience.’


the pirates,knack focus,peter lordLord windt er zich even in op: ‘Ik haat the F word!’ Voor de doorsnee filmbons staat the F word voor ‘fuck’: hoe meer ervan in een film zitten, hoe ouder je in de VS moet zijn om hem te mogen zien, dus doen animatiefilms het – met andere woorden – beter met andere woorden. De Britse animator vindt ‘family audience’ echter een lelijkere uitdrukking dan ‘fuck’. Lord: ‘Aardman maakt films voor iedereen. Ik geloof echt dat ons publiek bestaat uit mensen van alle leeftijden. De gedachte om enkel films voor ‘gezinnen’ te kunnen maken, vind ik verschrikkelijk. We hebben altijd films gemaakt die we ook zelf gewoon leuk vinden, en ik zou niet weten hoe we het anders moeten doen.’


Dat The Pirates! er vijftien jaar later toch is, komt enerzijds door de gelijknamige boekenreeks van de Britse schrijver Gideon Defoe, die Aardman een excuus én een hoop verhaallijnen gaf om al zeker één film op te baseren. ‘Als deze film een succes wordt,’ zegt Lord, ‘ligt ook het verhaal voor de sequel reeds klaar’. Maar anderzijds was er eveneens het succes van de filmreeks Pirates of the Caribbean, die wonderen verrichtte voor het imago van de piraterij. ‘Al heeft dat in het begin ook even in ons nadeel gespeeld’, geeft de animator toe. ‘Piraten waren dan al plots jolly good fun, Sony is het niet het soort studio dat een succesformule van de concurrentie kopieert. We hebben de studiobonzen er eerst van moeten overtuigen dat The Pirates! geen doorslagje van Pirates of the Caribbean zou worden. Nee, dan eerder een doorslagje van Captain Blood met Errol Flynn en The Crimson Pirate met Burt Lancaster. Daar hadden ze gelukkig nog nooit van gehoord, dus het was oké.’

 

(De rest van het artikel staat, net als het interview met Hugh Grant, in Knack Focus)

 

26 maart 2012

Open Asia

poster_openasia.pngIk herinner mij nog - 'goed' zou overdreven zijn, dus laten we het houden op 'enigszins' - de eerste keer dat we in Cannes pasta gingen eten, zo'n veertien jaar geleden. Welnu, sindsdien ben ik fan.

 

Van Tilda Swinton en Sofia Coppola over Robert Altman en John Malkovich naar Marilyn Manson en de roemruchte Amerikaanse transseksueel Amanda Lepore, Kris Dewitte heeft de afgelopen 25 jaar een indrukwekkend (divers) aantal celebs voor zijn lens gekregen. Maar hij had evenzeer oog voor Vlaams theatertalent, hij is in mijn living naakte zeemeerminnen (en een al even naakte Pascale Bal) komen fotograferen en voor zijn nieuwe tentoonstelling Open Asia reisde hij de afgelopen jaren verschillende keren naar Azië om filmsets voor het nageslacht te bewaren.

 

Het resultaat van die - dude's living the good life - reizen is een voortreffelijke reeks foto’s die het vaak dromerige, mysterieuze exotisme van de Aziatische cinema uitademt. Open Asia is nog tot 30 september te zien in Kunstforum Würth in Turnhout.

 

kris dewitte, open asia, kunstforum, würth, turnhout

20 maart 2012

Red Bull Music Academy Bass Camp

red bull music academy, bass camp, antwerp, antwerpen, trix, mala, young guru, Locked Groove, Voltron, goldFFinch, Syndaesia, K'bonus, Dynooo, Pomrad, Brownz, Discoballistic, Metrobox, Cupp Cave, Title, MonkeyRobot, Atmospherix, Jazz Neversleeps, lemakuhlarSinds 1998 gaat de Red Bull Music Academy elk jaar op zoek naar zestig beloftevolle muzikanten om ze vervolgens over te vliegen naar een plek waar ze twee wekenlang ‘les’ krijgen van een rist topproducers. Dit jaar is die plek New York, en hebben jonge muzikanten, producers, deejays, enzovoort tot 2 april de tijd om zich kandidaat te stellen.

 

Maar er is meer: voor het eerst vindt deze week ook een Red Bull Music Academy Bass Camp in België plaats – hetzelfde, maar dan in het klein. Zeventien jonge Belgische muzikanten en producers werden geselecteerd om drie dagenlang met onder meer Mala, Addison Groove, San Soda en Young Guru, de studiorechterhand van Jay-Z, te werken.

 

Aan het kamp is bovendien een party verbonden waarop niet enkel de leerkrachten Mala en Young Guru, maar ook de leerlingen Locked Groove, Voltron, goldFFinch, Dynooo, Pomrad, Brownz, Discoballistic, Metrobox, Cupp Cave, Syndaesia, K'bonus, Title, MonkeyRobot, Atmospherix, Jazz Neversleeps en Lemakuhlar zullen spelen. Geef toe: fucking awesome line-up + wie voor woensdag (middernacht) een mail stuurt naar connect@redbullelektropedia.be, kan zijn/haar naam gewoon +1 op de guestlist laten zetten!