31 maart 2012 | Commentaren (0)

Scent of Censorship

madonna, truth or dare, commercial, abc, parfumExact dertig jaar na Everybody is Madonna vandaag nog steeds overal - behalve op de Amerikaanse tv-zender ABC. Die laatste weigert kennelijk om een commercial voor Truth or Dare, het nieuwe parfum van Madonna uit te zenden. 't is te zeggen: van de tv-zender mag de commercial (zie onder) in de ether, van zodra het korset van Madonna vooraan digitaal wordt verhoogd en achteraan digitaal wordt verlaagd, zodat er minder van haar - respectievelijk - borsten en kont te zien is.

 

Belachelijk natuurlijk, net zoals de controverse rond haar legendarische Pepsi-campagne in 1989. Het peperdure en op zichzelf sterk gepromote spotje (zie onderder) ging op 2 maart in première en zou die dag door zo'n 250 miljoen mensen worden bekeken. Geen levende ziel op aarde had er een probleem mee, tot de dag nadien de videoclip voor het nummer Like a Prayer (dat eveneens in de commercial zat) in première ging. Madonna kust er een zwarte Jezus in en danst voor een hoop brandende kruisen.

 

Uiteraard schreeuwde zowat elke religieuze zot in de VS moord en - euh - brand, en Pepsi zette de campagne stop. Het bedrijf was echter contractueel verplicht om Madonna volledig uit te betalen - haar loon bedroeg vijf miljoen dollar - en de zangeres leek er verder ook niet de minste hinder van te ondervinden: zowel de single als het (uitstekende) album Like a Prayer vlogen over de toonbank.

 

TRUTH OR DARE

 

PEPSI

De commentaren zijn gesloten.