26 februari 2012

Fotocupy

Topo Copy, een Gents openlab research center for print, zines, paper, copy, ink and art, heeft aan mensen gevraagd om met hun ontbloot bovenlijf bovenop een kopieermachine te gaan liggen - in naam van de kunst. Het resultaat van die verlichte (bw, helder beschenen) bezigheid was oorspronkelijk tot midden maart te zien én te koop in DOKgent (derde tepel, littekens, eigenaardige geboortevlekken en een hoop tattoos incluis). Maar door het enorme succes - na vinyl en Polaroid is duidelijk ook fotokopiëren terug in - is de expo Torso Copy verlengd tot 25 april. Toegang is uiteraard gratis en voor een gelimiteerde print van een platgedrukte bierbuik of D-cup betaal je vijftien euro. Wie er drie koopt, krijgt korting. De prijs van een A-cup was bij het ter perse gaan van deze blogpost nog niet bekend.

 

torso%20scans%202_Page_05.jpg

torso%20scans%202_Page_11.jpg

torso%20scans%202_Page_06.jpg

Race To The Oscars: Part VIII

The polls have closed! Iedereen had tot middernacht de tijd om zijn/haar Oscarpronostiek door te sturen, en nu is het aftellen naar de Oscaruitzending vannacht om 2:30. Maar eerst nog het achtste en laatste deel van mijn pronostiek: de zo goed als niet te voorspellen kortfilmcategorieën!

 

MV5BMTYwNjcwOTg1MV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDk1MzUzNw@@._V1._SY317_.jpgBEST DOCUMENTARY – SHORT SUBJECTS

Wint: The Tsunami and the Cherry Blossom, over de nasleep van de recente tsunami in Japan.
Zou moeten winnen: The Tsunami and the Cherry Blossom, al vond ik Saving Face ook niet slecht.
Kans op een verrassing: 64,7%. Dit is een categorie die werkelijk alle kanten kan uitgaan – behalve misschien die van Incident in New Baghdad, over een Amerikaanse soldaat die twee kinderen verwondt in Irak.

MV5BNjMyMTg5MTEzMF5BMl5BanBnXkFtZTcwNTM4NjExNw@@._V1._SY317_CR19,0,214,317_.jpgBEST SHORT FILM – ANIMATED

Wint: Ik gok op La Luna omdat Pixar in het verleden al vaker deze categorie heeft gewonnen én omdat ze dit jaar niet genomineerd zijn voor ‘de grote Oscar’ (lees: de Academy wil Pixar mogelijk niet met lege handen naar huis sturen).
Zou moeten winnen: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore – een warme hommage aan zowel de literatuur als de cinema.
Kans op een verrassing: 78,3%. De concurrentie in deze categorie komt niet alleen van The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore. Ook de andere genomineerden zullen elk op hun manier een pak Oscarleden hebben aangesproken.

MV5BMTYxMzI4MzY1OF5BMl5BanBnXkFtZTcwNzQxMDgzNw@@._V1._SY317_CR1,0,214,317_.jpgBEST SHORT FILM – LIVE ACTION

Wint: The Shore, omdat hij charmeert en omdat hij gemaakt is door de scenarist Terry George, die al twee keer genomineerd werd voor een Oscar (voor In the Name of the Father en Hotel Rwanda), maar nooit won.
Zou moeten winnen: Raju of Pentecost.
Kans op een verrassing: 77,5%. Deze race ligt eveneens wagenwijd open. De afgelopen jaren won telkens een komedie, en dat verkleint de kansen van The Shore. Maar verder zijn er in deze categorie erg weinig trends te onderscheiden.

10:52 in Film | Permalink | | |

25 februari 2012

Race To The Oscars: Part VII

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

beginners.jpgBEST SUPPORTING ACTOR

Wint: Christopher Plummer. Twee jaar geleden verloor hij van Christoph Waltz in Inglourious Basterds. Dit jaar maakt Hollywood van de gelegenheid gebruik om de 82-jarige acteur te bedanken voor bewezen diensten. Zeker wanneer ‘de gelegenheid’ een uitstekende film is (Beginners van Mike Mills) en Plummer er daadwerkelijk een ijzersterke vertolking in neerzet.
Zou moeten winnen: Christopher Plummer.
Schandalig over het hoofd gezien: Sean Penn (The Tree of Life). En van de acteurs die niet klagen dat ze in een instant klassieker hebben mogen meespelen: Albert Brooks (Drive).
Kans op een verrassing: 18,3%. Plummer heeft op de valreep nog concurrentie gekregen van Max Von Sydow, die een paar maanden ouder is dan Plummer en statistisch gezien dus vroeger zou kunnen doodvallen. Maar de nominatie van Von Sydow voor het affreuze Extremely Loud & Incredibly Close is nogal random. Op de Oscars na, was de Zweed voor geen enkele andere award genomineerd, dus kwam zijn campagne pas laat op gang.

artist.jpgBEST FILM EDITING

Wint: The Artist.
Zou moeten winnen: The Girl with the Dragon Tattoo.
Kans op een verrassing: 36,2%. Bij de bookmakers maakt ook Thelma Schoonmaker (Hugo) een kans, en bovendien verdient Hugo hem in deze categorie meer dan The Artist. Maar Schoonmaker kreeg reeds Oscars voor Raging Bull, The Aviator en The Departed, en ze doet daarmee nu al drie keer beter dan haar broodheer Martin Scorsese. Het zou een beetje gênant zijn, mocht dat straks 'vier keer beter' worden. Maar het is dus niet uitgesloten.

rise-of-the-planet-of-the-apes-poster-international1.jpgBEST VISUAL EFFECTS


Wint: Rise of the Planet of the Apes.

Zou moeten winnen: Rise of the Planet of the Apes.

Kans op een verrassing: 41,7%. Het kleinste kind ziet dat Rise of the Planet of the Apes hem hoort te winnen en de onderhoudende sciencefictionfilm is ook torenhoog favoriet. Het grote probleem is dat hij het moet opnemen tegen enerzijds een film met elf nominaties (Hugo) en anderzijds een film die smeekt om toch minstens één Oscar te krijgen (Harry Potter 7,5). Geen van beide zou verdiend winnen, maar hou er rekening mee dat één van beide het wel degelijk doet.

 

24 februari 2012

Race To The Oscars: Part VI

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

artist.jpgBEST ACTOR

Wint: Moeilijke keuze, maar ik ga voor Jean Dujardin (The Artist). Toegegeven, het zou de eerste keer zijn dat een Fransman deze categorie wint, maar na zijn overwinning op (onder meer) de Screen Actors Guild Awards is Dujardin de grote favoriet.
Zou moeten winnen: Gary Oldman voor Tinker, Tailor, Soldier, Spy – een klein meesterwerk dat anderhalve maand geleden nog terecht gold als een contender en sindsdien is gedregradeerd tot kruimeldief.
Schandalig over het hoofd gezien: Michael Fassbender (in alles, maar vooral in Shame) en Leonardo DiCaprio (in het zwaar onderschatte J. Edgar).
Kans op een verrassing: 44,4%. George Clooney (The Descendants) won vorige maand de Golden Globe én de bijzonder geliefde acteur zet een ontegensprekelijk sterke vertolking neer in een film die in theorie ook nog altijd de hoofdvogel zou kunnen afschieten (maar vrijwel zeker met alleen de Oscar voor Best Adapted Screenplay zal moeten afdruipen). Dat gezegd zijnde, de Golden Globes worden in Hollywood door niemand echt serieus genomen en The Descendants kent er blijkbaar evenmin de grootste supporters.

hugo-movie-poster-02.jpgBEST SOUND EDITING

Wint: Hugo.
Zou moeten winnen: Drive.
Kans op een verrassing: 26,4% is het percentage stemgerechtigde Oscarleden dat überhaupt weet wat sound editing is. Als zij het voor het zeggen zouden hebben, wint War Horse (zoals onlangs op de Golden Reel Awards, de awards voor mensen die weten wat sound editing is en het ook iets kan schelen). Maar Hugo haalt het meer dan waarschijnlijk van War Horse omdat die andere 73,6% in deze categorie gewoon stemt op de film die ze het tofst vond, en met in totaal elf (tegenover zes) nominaties is er in Tinseltown beduidend meer love voor Hugo dan voor War Horse. Overigens, ik vind die sound awards eigenlijk best belangrijk, maar het is gewoon stoer om te zeggen dat je er niets van snapt - een beetje zoals met American football (alleen snap ik daar écht niets van).

hugo-movie-poster-02.jpgBEST SOUND MIXING

Wint: Hugo.
Zou moeten winnen: Oké, hij ziet er niet uit, maar Transformers: Dark of the Moon 'klinkt'' subliem (behalve misschien op momenten dat die Matchbox-auto's aan het woord zijn). Maar er is nog een reden om voor de derde Transformers te kiezen: sound mixer Greg P. Russell kreeg er zijn vijftiende nominatie voor, en de arme man won nog nooit!
Kans op een verrassing: 34,8%. Iets zegt mij dat er, naast mij, mogelijk nog een paar anderen het verhaal van Russell in The Hollywood Reporter hebben gelezen, los van het feit dat ook War Horse opnieuw genomineerd is. Maar de bookmakers zeggen Hugo (al was het maar omdat sound editing en sound mixing meestal door dezelfde film worden gewonnen), en het digitale muntstuk op mijn iPhone kwam na een spelletje 'kop of munt' eveneens uit bij Hugo.

 

Race To The Oscars: Part V

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

artist.jpgBEST DIRECTOR

Wint: Ik moet nog altijd spieken om zijn naam juist te spellen, maar alles wijst erop dat Michel Hazanavicius (The Artist) het haalt.
Zou moeten winnen: Terrence Malick. Omdat hij met The Tree of Life de beste film van het jaar heeft gemaakt, omdat hij van Hollywood zo stilaan erkenning mag krijgen voor zijn imposante oeuvre, en omdat Martin Scorsese er intussen al één heeft. Maar The Tree of Life is niet het soort film waar iedereen in Hollywood voor valt en bovendien houdt de Academy niet van een leeg podium, laat staan twee. Woody Allen zal al niet komen opdagen om zijn Oscar voor Best Original Screenplay in ontvangst te nemen, en van Malick weet niemand naar waar ze de uitnodiging moeten opsturen, laat staan dat hij zou komen opdagen.
Schandalig over het hoofd gezien: Lynne Ramsay. Niemand lijkt door te hebben hoe ingenieus We Need to Talk about Kevin in elkaar zit (wat in zekere zin pleit voor haar subtiele hand, maar daarmee werk je jezelf dus niet in de kijker).
Kans op een verrassing: 27,8%. 't Is niet dat ik Scorsese, die als de enige serieuze concurrent van Hazanavicius wordt gezien, zijn tweede Oscar niet gun, maar eerlijk: die elf nominaties hebben het al niet zo grote enthousiasme voor (het overigens knappe) Hugo amper doen toenemen. Bovendien vloerde Hazanavicius intussen de Amerikaanse legende op de Directors Guild Award.

oscars, 2012, pronostiek, documentaire, pina, paradise lost 3, cinematography, fotografie, emmanuel lubezki, the tree of life, regisseur, regie, the artist, hugo, michel hazanaviciusBEST CINEMATOGRAPHY

Wint: Emmanuel Lubezki heeft vijf nominaties op zijn naam staan, maar nog geen enkele Oscar. Dat wordt dit jaar vermoedelijk rechtgezet met zijn krachttoer in The Tree of Life.
Zou moeten winnen: The Tree of Life.
Schandalig over het hoofd gezien: Newton Thomas Sigel voor Drive.
Kans op een verrassing: 34,4%. Guillaume Schiffman (The Artist) en in mindere mate ook Robert Richardson (Hugo) zijn geenszins kansloos, maar als de Academy The Tree of Life een Oscar wil geven, dan moet het in deze categorie zijn. Volkomen terecht, overigens.

oscars, 2012, pronostiek, documentaire, pina, paradise lost 3, cinematography, fotografie, emmanuel lubezki, the tree of life, regisseur, regie, the artist, hugo, michel hazanaviciusBEST DOCUMENTARY FEATURE

Wint: Lastig te voorspellen categorie, maar de 3D-dansfilm Pina van Wim Wenders gold lange tijd als één van de grote kanshebbers op een nominatie in de Foreign Language-categorie, dus het zou goed kunnen dat de stemgerechtigde leden Wenders deze Oscar gunnen als troostprijs. Sowieso ligt niemand er echt van wakker wie deze categorie wint, en met Wenders bekronen ze gelijk een (in hun ogen) grote naam.
Zou moeten winnen: Paradise Lost 3: Purgatory van Joe Berlinger & Bruce Sinofsky – het einde van de trilogie die er mee voor heeft gezorgd dat de West Memphis Three vandaag op vrije voeten loopt.
Schandalig over het hoofd gezien: Bill Cunningham New York van Richard Press. Zien!
Kans op een verrassing: 69,3%. Het kan in principe alle richtingen uitgaan. De bookmakers geloven dat het tussen Pina en Paradise Lost 3: Purgatory gaat, maar er zijn evenzeer (voorname) stemmen die zeggen dat documentaires over American football (Undefeated), Amerikaanse oorlogsveteranen (Hell and Back Again) en de milieuproblematiek (If a Tree Falls) niet kunnen verliezen.