23 februari 2012 | Commentaren (3)

Race To The Oscars: Part IV

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

in darkness.jpgBEST FOREIGN LANGUAGE FILM

Wint: In Darkness. Ik weet dat ik in Knack Focus heb geschreven dat Rundskop kan winnen, dat A Seperation de grote favoriet is én dat deze categorie compleet onvoorspelbaar is ... ‘op films over de – altijd prijs! – Holocaust na’. Dat laatste is nu net het probleem: drie keer raden waar In Darkness van Agnieszka Holland over gaat.
Zou moeten winnen: A Separation. De Iraanse film van Asghar Farhadi is de beste van de vijf, gevolgd door ... Rundskop.
Schandalig over het hoofd gezien: Ik besef dat Spanje niet elk jaar Pedro Almodóvar kan insturen, maar misschien dan toch zeker de jaren dat hij een instant klassieker als La piel que habito maakt?
Kans op een verrassing: 76,1%. Mijn keuze voor In Darkness is een onwaarschijnlijke long shot: werkelijk alles en iedereen wijst erop dat het A Separation wordt. Maar alles wees er de afgelopen jaren ook op dat het Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, Waltz with Bashir, Das weiße Band en Biutiful zou worden, en onderschat The Jewish Factor niet - de helft van de Oscarleden is Joods. Niettemin: als er al een favoriet is, dan is het A Separation. En Rundskop? De film telt in Hollywood - de afgelopen twee weken zelf ervaren - een indrukwekkend aantal fans, dus het kan nog altijd. Maar het lijkt op dit moment evidenter dat Roskam en Schoenaerts in Hollywood een paar interessante aanbiedingen krijgen dan dat ze zaterdag een Oscar krijgen.

help.jpgBEST SUPPORTING ACTRESS

Wint: Octavia Spencer uit The Help. Ze heeft inmiddels zowat alles gewonnen wat er te winnen valt, en ze liet het afgelopen jaar geen enkele kans liggen om campagne te voeren voor The Help (en Hollywood houdt van toewijding).  
Zou moeten winnen: Berenice Bejo zet in The Artist de meest sprankelende vertolking neer.
Schandalig over het hoofd gezien: Jessica Chastain. ’t Is te zeggen: Chastain is in deze categorie genomineerd, maar voor de verkeerde film. Ze kreeg een nominatie voor The Help, en ze had er één moeten krijgen voor The Tree of Life. Maar een nominatie voor de verkeerde film is natuurlijk beter dan geen nominatie – zoals Carey Mulligan (Shame) overkwam.
Kans op een verrassing: 14,6%. Bejo is niet compleet kansloos, maar de Academy wil geen zwarte Amerikaanse zien verliezen van een blanke française. De organisatie heeft dit jaar al genoeg kritiek moeten slikken omdat het ontoegankelijke arthousefilms zou verkiezen boven succesvolle publieksfilms.

muppets.jpgBEST ORIGINAL SONG

Wint: Man or Muppet uit The Muppets.
Zou moeten winnen: Man or Muppet uit The Muppets.
Schandalig over het hoofd gezien: Ik kan me geen enkele andere original song voor de geest halen, maar het was uiteraard leuk geweest om Elton John (Gnomeo & Juliet) en Madonna (W.E.) achteraf nog eens te horen bitch fighten, zoals op de Golden Globes.
Kans op een verrassing: 34,4%. Het gaat tussen The Muppets en een irritante papegaai (Rio), dus de keuze zou simpel moeten zijn. Maar in een categorie met slechts twee genomineerden kan het op papier - euh - twee kanten uitgaan en naar verluidt zijn er ook Oscarleden die The Muppets niet Oscarwaardig genoeg vinden.

 

Commentaren

"Schandalig over het hoofd gezien: Jessica Chastain. ’t Is te zeggen: Chastain is in deze categorie genomineerd, maar voor de verkeerde film. Ze kreeg een nominatie voor The Help, en ze had er één moeten krijgen voor The Tree of Life"

En met "The Tree Of Life" bedoel je uiteraard "Take Shelter". ;-) Zonder twijfel Chastain's beste vertolking van het afgelopen jaar. En het was inderdaad a damn, ... wait for it .... shame dat zij over het hoofd gezien werd.

Gepost door: KonArtist | 23 februari 2012

Reageren op dit commentaar

Met "zij" bedoel ik natuurlijk Carey Mulligan.

Gepost door: KonArtist | 23 februari 2012

Reageren op dit commentaar

chastain was daarin inderdaad ook niet slecht. ;)

Gepost door: Ben Van Alboom | 23 februari 2012

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.