21 februari 2012 | Commentaren (0)

Race To The Oscars: Part II

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

help.jpgBEST ACTRESS
Wint: Viola Davis. Wie?! De hoofdrolspeelster uit het degelijke, maar in de VS érg succesvolle drama The Help is zo stilaan zowel de topfavoriet als de underdog in deze categorie – er bestaat geen betere manier om campagne te voeren. 'Topfavoriet' omdat ze won op de Screen Actors Guild Awards; 'underdog' omdat ze het moet opnemen tegen Meryl Streep als Margaret Thatcher.
Zou moeten winnen: Rooney Mara voor The Girl with The Dragon Tattoo. Hey, iedereen die Noomi Rapace (uit de Zweedse verfilming) kan doen vergeten, is straf bezig.
Schandalig over het hoofd gezien: Heeft iemand in Hollywood We Need to Talk about Kevin en die krachttoer van Tilda Swinton eienlijk gezien?
Kans op een verrassing: 49,7%. De campagne van Davis is de afgelopen weken op indrukwekkende wijze van de grond gekomen, maar Meryl Streep is aan die van haar begonnen als de gedoodverfde winnaar, dus sluit haar niet uit. Toegegeven, de film speelt in haar nadeel – The Iron Lady slaat in de VS, waar ruim de helft van de bevolking niet weet wie Thatcher is, niet echt aan – maar er hebben in het verleden al actrices een Oscar gekregen voor films waar bijna letterlijk niemand ooit van gehoord had en na twaalf (!) niet-verzilverde nominaties op rij is Streep misschien wel weer eens aan de beurt.

descendants.jpgBEST ADAPTED SCREENPLAY

Wint: The Descendants. Meteen ook de enige Oscar voor de film van Alexander Payne – ja, de scenarioprijzen worden dit jaar de troostprijzen (zie Best Original Screenplay).
Zou moeten winnen: Tinker Tailor Soldier Spy.
Schandalig over het hoofd gezien: Ik vond de wijze waarop drie stripverhalen in The Adventures of Tintin feilloos in één film samenkomen op zijn minst een Oscar waard, maar het grofst is natuurlijk de afwezigheid van We Need to Talk About Kevin. Of hoe je het onverfilmbare in een briljante film omtovert (en daar niet voor genomineerd wordt).
Kans op een verrassing: 6,4%. De Academy moet The Descendants ‘iets’ geven, en de film heeft in deze categorie geen noemenswaardige concurrentie. Oké, je zou kunnen redeneren dat de Academy ook Moneyball een Oscar moet geven, maar die dingt niet mee in de categorie Best Director en wordt dus als 'minderwaardig' beschouwd. Bovendien kreeg Aaron Sorkin, één van de scenaristen van Moneyball, vorig jaar een Oscar voor The Social Network, en twee op rij lijkt wat teveel van het goede. Hugo dan maar? Hoogst onwaarschijnlijk. Hugo wordt gezien als de (geflopte) film van Scorsese, niet die van scenarist John Logan.

artist.jpgBEST COSTUME DESIGN

Wint: The Artist.
Zou moeten winnen: The Artist.
Kans op een verrassing: 19,7%. De kostuums in Hugo waren uiteraard ook niet slecht, maar Sandy Powel (Hugo) won al voor Shakespeare in Love, The Aviator en The Young Victoria, en Hollywood dweept met Old Hollywood, dus die Oscar gaat zo goed als zeker naar The Artist.

 

De commentaren zijn gesloten.