20 februari 2012 | Commentaren (0)

Race To The Oscars: Part I

Zoals afgesproken, post ik de komende dagen mijn Oscarpronostiek - in stukjes. Denk je het beter te weten? Vul dan hier die van jou in en win een schat aan prijzen!

 

artist.jpgBEST PICTURE

Wint: Drie maanden geleden was The Artist een aardig curiosum: goed voor een aantal nominaties en misschien zelfs enkele sympathy votes, maar te klein, te Frans, te zwart-wit en te – in cinefiele termen – stom om een bedreiging te vormen voor ... Nu had de titel van een instant klassieker moeten volgen, maar de waarheid is dat die drie puntjes nooit echt ingevuld geraakten, zodat we drie maanden later tegen de zowel verrassendste als meest voorspelbare Oscaruitreiking in jaren aankijken. De winnaar wordt dus – bij gebrek aan concurrentie – de stomme zwart-witfilm The Artist.
Zou moeten winnen: Voor de doorsnee popcornvreter zou het een nog wereldvreemdere keuze zijn dan The Artist (dus ik wil er niet op aandringen), maar The Tree of Life is de beste film van vorig jaar. Punt. Nee, zelfs die dinosauriërs doen niets af aan de visie én ambitie van een meesterregisseur. Oh, en wat die commentaren van Sean Penn betreft: ik heb mij al vaker afgevraagd wat hij in een film liep te doen – It’s All about Love, om er maar één te noemen – dus ik snap zijn probleem niet.
Schandalig over het hoofd gezien: Zoveel, maar ik dacht echt dat Drive kans maakte om genomineerd te worden. Shame, We Need toTalk about Kevin, Melancholia en Tinker Tailor Soldier Spy hadden ook niet misstaan.
Kans op een verrassing: 2,2%. Veruit het enige wat The Artist van de overwinning kan houden, is dat de Maya's zich een paar maanden hebben misrekend.

midnight in paris.jpgBEST ORIGINAL SCREENPLAY

Wint: Midnight in Paris. Meteen ook de enige Oscar voor de film van Woody Allen.
Zou moeten winnen: A Separation. Niet zozeer omdat het de meest cinefiele film uit het lijstje is; de concurrentie is gewoon niet zo opmerkelijk.
Schandalig over het hoofd gezien: Martha Marcy May Marlene van Sean Durkin en Beginners van Mike Mills.
Kans op een verrassing: 46,7%. In principe hoort The Artist te winnen: het gebeurt uiterst zelden dat de film die de hoofdvogel afschiet niet ook één van de twee scenarioprijzen krijgt. De laatste keer was in 2005, toen de grote winnaar Million Dollar Baby in de categorie Best Adapted Screenplay verloor van de snertfilm Sideways. Maar het kan dus wel, en Woody Allen is niet alleen een Hollywood favorite, de door vrijwel iedereen bejubelde komedie Midnight in Paris is zijn succesvolste film aller tijden. Zijn grootste probleem is dat hij zijn Oscars nooit komt oppikken, en dat is uiteraard niet naar de zin van de Academy.


hugo-movie-poster-02.jpgBEST ART DIRECTION

Wint: Hugo.
Zou moeten winnen: Hugo.
Kans op een verrassing: 39,8%. Art director Dante Ferretti (Hugo) heeft zijn recente nominaties voor The Aviator en Sweeney Todd telkens weten te verzilveren en een hattrick is misschien wat teveel van het goede. Maar het is moeilijk om naast het indrukwekkende productiedesign van Hugo te kijken. Zelfs The Artist, die in deze categorie de (gevaarlijke) underdog is, kan er niet aan tippen.

 

De commentaren zijn gesloten.