31 januari 2012

Classic Cocktails For Dummies

Handig: alle cocktailklassiekers in één - sarcasm alert - overzichtelijk schema! (op de afbeelding klikken voor een grotere versie of hier bestellen op papier)

 

PopChartLab_Cocktails_Zoom.jpg

17:52 in Music | Permalink | | |

Boomtown zkt. Jan Hoet Jr. II

boomtown, curator, beeldende kunstHet Gentse zomerfestival Boomtown wil meer zijn dan het zoveelste muziekfestival, en het is van plan om die ambitie dit jaar nóg meer in de verf te zetten - letterlijk. 'Naast muziek kiest Boomtown in 2012 radicaal voor beeldende kunst', laat het festival vandaag weten. 'Op de Boomtown-site wordt ruim plaats gemaakt voor werk van jonge kunstenaars. Het muziekfestival op de Kouter en in de Handelsbeurs wordt de context voor een grote en verrassende tentoonstelling waar plaats is voor schilderwerk, tekeningen en beeldhouwwerk, maar zeker ook voor grote en kleine installaties, fotografie en videokunst. Boomtown wil op die manier kansen creëren voor jonge kunstenaars om hun werk aan een geïnteresseerd en ruim publiek te tonen, en dit binnen een origineel kader.'

 

Maar wat nog bijzonderder is: het festival is daarvoor op zoek naar een curator tussen 18 en 24 jaar, want waarom zouden enkel kunstenaars jong kunnen zijn? Zin om je kandidaat te stellen (en jouw kandidatuur door een très professionele jury onder de loep te laten nemen)? Klik!

 

29 januari 2012

Open Brief Voor Het Testbeeld

Beste tv-directeur,

 

Het ligt misschien aan mij - ik kijk amper tv - maar ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat het testbeeld in de vergetelheid is geraakt. Het lijkt alsof het langstlopende en wellicht meest bekeken tv-programma uit de geschiedenis is vervangen door een constante lawine aan herhalingen, teleshops, astrozwendel en - 't is niet dat ik het niet begrijp, maar om half vier 's nachts moet écht niemand weten hoe je een Italiaanse cordon bleu klaarmaakt - kookprogramma's.

 

Ik zou er daarom voor willen pleiten dat elke Vlaamse tv-zender binnenkort weer minstens één uur per dag het testbeeld uitzendt, al dan niet op maat gemaakt (of gesponsord). Geen nood: er zit - zopas gecheckt - geen copyright op, dus grafische ontwerpers kunnen er zonder probleem mee aan de slag.

 

Toegegeven, het is niet uitgesloten dat Sabam een wekelijkse factuur van 2374 euro zal sturen voor dat ellendig fluitsignaal - ik heb het net even door Shazam laten traceren en de akoestische vingerafdruk van het signaal komt overeen met het volledige oeuvre van Eva De Roovere - maar mogelijk heeft uw zender reeds een allesomvattende overeenkomst met Sabam, dus ik ga ervan uit dat ook dat geen groot probleem zal vormen.

 

Alvast bedankt!

 

testbeeld.jpg

15:19 in Film | Permalink | Tags: testbeeld, sabam, eva de roovere | |

27 januari 2012

Neon Electronics Talks

interview, neon electronicsIk kan mij – om eerlijk te zijn – niet goed herinneren wanneer ik voor het eerst met The Neon Judgement in contact ben gekomen. Ik was zeven, toen ze als eerste band op de allereerste editie van Pukkelpop speelden, en tegen dat ik oud genoeg was om zelf naar het festival te gaan, stonden The Levellers als eerste band op de affiche. Ja, in de jaren ’90 werd ook echt slechte muziek gemaakt.

Maar intussen heb ik mijn schade dus wel deftig ingehaald – niet in het minst omdat ik Dirk Da Davo en TB Frank drie jaar geleden heb geïnterviewd voor de Red Bull Elektropedia-documentairereeks This Beat Is Elektronic. Technisch gezien, bestaat The Neon Judgement nog, ‘maar de kans is klein dat we nog ooit een album maken’, aldus Da Davo, die op het einde van de jaren ’90 het soloproject Neon Electronics boven de doopvond hield en deze week met een nieuw album uitpakt: Keylogger.

Drie jaar geleden pakte The Neon Judgement nog uit met het album Smack. Wat is er sindsdien veranderd?
DDD: 'Op zich niet zoveel. We komen nog altijd goed overeen en we treden ook nog steeds op. Maar we zien elkaar niet meer elke dag, laat staan dat we überhaupt bij elkaar in de buurt wonen. Intussen hebben we voor onszelf ook uitgemaakt dat we – wat we ook doen – altijd vastgepind zullen worden op vroeger. Mensen associëren een bepaald geluid met The Neon Judgement en het is onmogelijk om daaraan te ontsnappen.'

Het helpt natuurlijk niet om op geregelde tijdstippen verzamelaars, re-issues en – vorig jaar nog – een plaat met ‘early tapes’ uit te brengen.
DDD: (lacht) 'Wellicht niet, nee. Maar er is vraag naar. Hetzelfde verhaal wanneer we nog eens optreden: we kunnen hooguit twee nieuwe nummers brengen, als we er minstens elf oude spelen. TV Treated, Tomorrow in the Papers, Fashion Party, het kot zou te klein zijn, mochten we één ervan niet spelen. Oké, geen probleem – fijne nummers allemaal. Daarom ben ik nu ook weer bezig met een dvd-box waar zowel oud als nieuw videomateriaal van The Neon Judgement op zal staan. We hebben die dingen nog nooit officieel uitgebracht en er zit ongelofelijk veel straf spul tussen. Maar als muzikant wil je uiteraard meer doen dan constant met oud materiaal bezig te zijn, en onder de naam The Neon Judgement is dat moeilijk. Op alles wat we nu zouden opnemen, zal altijd wel commentaar te komen, want het klinkt niet hetzelfde als vroeger.'

interview, neon electronicsHeb je daar als Neon Electronics totaal geen last van?
DDD: 'Eerlijk niet. Als Neon Electronics voel ik mij vrij om te doen wat ik wil, en ik ben ook meer gemotiveerd om aan nieuwe nummers te werken – Keylogger vloeide er gewoon uit. Ik breng nu ook alles zelf uit, op mijn label DanceDelic [D]igital, en dat houdt het eveneens spannend. In vergelijking met vroeger, moet je harder werken om minder te verdienen, maar het digitale tijdperk heeft ook zijn voordelen: het kost een pak minder om albums wereldwijd te verdelen en je hebt het distributieproces gewoon ook meer in de hand.'

Je hebt voor het nieuwe album met een aantal mensen samengewerkt, onder wie JMX – beter bekend als de legendarische Belgische rockgitarist Jean-Marie Aerts. Jouw liefde voor gitaren – The Neon Judgement was elektronische rock-‘n’-roll – neemt niet af.
DDD: 'Eigenlijk is het puur toeval dat Jean-Marie op de plaat staat. We hadden in het verleden al een paar keer samengewerkt, en vorige zomer nodigde ik hem bij mij thuis uit voor een barbecue. Jean-Marie weet echter dat ik in mijn huis een studio heb gebouwd, en voor ik het goed en wel besefte, was hij gitaar aan het spelen op een nummer dat ik hem had laten horen. Uiteindelijk heb ik niet zoveel van gebruikt, maar ik kreeg het niet over mijn hart om er hem helemaal uit te knippen: Jean-Marie is één van de grootste soulmannen uit de Belgische muziekgeschiedenis.'

interview, neon electronicsNog een knipoog naar het verleden: er staat een cover op het album van The Fear in My Heart, een nummer van Luc Van Acker.
DDD: 'Ik heb dat twee jaar geleden opgenomen op vraag van Luc. Hij wou het legendarische album The Ship opnieuw uitbrengen – inclusief een bonusdisk met covers. Ik heb toen met veel plezier The Fear in My Heart onder handen genomen, maar geen idee hoever het met die heruitgave en bonusdisk staat. Ik heb gezien dat Luc het album volgende maand in de AB nog eens integraal speelt, dus hopelijk komt het er snel van. Maar ik vond het nummer intussen ook goed passen op Keylogger, dus ik hoop dat Luc het mij vergeeft.' (lacht)

Je speelt binnenkort eveneens een aantal keer live, en dan is vaak ook Radical G in de buurt – één van de producers die aan Keylogger heeft meegewerkt.
DDD: 'Straffe kerel! Ik heb hem een kleine twee jaar geleden ontmoet en het klikt tussen ons. We hebben drie nummers van de nieuwe plaat samen opgenomen en de vibe zat van meet af aan goed. Glenn (Radical G) is nogal dansvloergericht, maar hij heeft ook een donkeren kant, en daar hou ik wel van. Ook met Bodyspasm, twee jonge gasten uit Leuven, heb ik een nummer opgenomen. Los van het feit dat ik het enthousiasme van die jonge producers aanstekelijk vind, werken ze met programma’s die voor mij compleet nieuw zijn. Ik merk dat ik weer dingen bijleer – en dat kan nooit slecht zijn.'

 


15:30 in Music | Permalink | Tags: interview, neon electronics | |

25 januari 2012

Boardwalk Empire Hits DVD

BoardwalkEmpire_S1_DVD.jpgVanaf vandaag is het eerste seizoen van Boardwalk Empire uit op dvd. De prestigieuze HBO-serie is niet het eerste wat Martin Scorsese doet voor tv: in ’86 blikte hij een aflevering in van Steven Spielbergs fantasy-reeks Amazing Stories. Maar in recente interviews vertelde Scorsese dat hij lange tijd weinig voor het medium voelde: ‘In de jaren zestig, toen de eerste tv-films werden gemaakt, dacht iedereen dat het medium voor regisseurs een gigantische speeltuin ging worden, om lange verhalen te vertellen en personages uit te diepen. Maar het zou nog tot het einde van de jaren negentig duren voor het zover was – dankzij HBO.’

 

Uiteraard zegt een regisseur enkel vriendelijke dingen over zijn werkgever, maar als je kijkt naar de creatieve vrijheid en het enorme budget dat Scorsese kreeg om het criminele reilen en zeilen in de kuststad Atlantic City ten tijde van de drooglegging in te blikken, dan weet je wat hij bedoelt. Steve Buscemi schittert als de corrupte politicus Enoch Thompson, en de rest is – letterlijk en figuurlijk – geschiedenis.