19 januari 2012 | Commentaren (0)

L.A. Woman

BGCDDR01.JPGThe Doors waren de facto uit elkaar, toen hun zesde en laatste album L.A. Woman in april 1971 in de winkel werd gelegd. De promotour was maanden daarvoor stilgelegd, nadat Jim Morrison in New Orleans een podium uit elkaar had getimmerd – tot grote ontsteltenis van de overige drie groepsleden, die hem vervolgens ook naar Parijs zagen verkassen.

 

Intussen had ook hun vaste producer Paul A. Rothchild hen de rug toegekeerd omdat hij vond dat er tijdens de repetities van L.A. Woman maar weinig meer uitkwam dan ‘cocktailmuziek’. Uiteindelijk zou hun engineer Bruce Botnick de plaat alleen afwerken, en daarvoor zowaar nog complimenten krijgen van Rothchild: ‘De nummers L.A. Woman en Riders on the Storm zijn subliem.’ Over de rest van het album was hij minder enthousiast: ‘Afval!’

 

De muziekpers reageerde echter opvallend positief en dubbel platina is uiteraard niet slecht voor een groep die op dat moment al figuurlijk zo dood was als zijn frontman drie maanden later daadwerkelijk zou zijn. L.A. Woman heeft zich intussen ook een klassieke status aangemeten, dus is er vanaf morgen een speciale editie verkrijgbaar met een hoop alternatieve studio-opnames en de pas recent opgedoken bluestrack She Smells So Nice.

 

De commentaren zijn gesloten.