09 november 2011 | Commentaren (0)

Lolita Verboden!

Net wanneer je denkt dat de wereld stilaan haar preutsheid aan het overwinnen is - Reagan is dood, people! - wordt in Groot-Brittannië, weliswaar de bakermat van preutsheid, een reclamecampagne van Marc Jacobs-parfum verboden omdat Dakota Fanning (17) er te sexy op staat, met een fles parfum tussen haar benen, in de vorm van een bloem (zie onder). Oké, oké, béétje stout, maar serieus: zullen we dan ook Nabokov uit de rekken halen?

 

Het statement van The British Advertising Standards Authority (de Britse versie van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, een dochteronderneming van de Kerkfabriek): 'We noted that the model was holding up the perfume bottle which rested in her lap between her legs and we considered that its position was sexually provocative. We understood the model was 17 years old but we considered she looked under the age of 16. We considered that the length of her dress, her leg and position of the perfume bottle drew attention to her sexuality. Because of that, along with her appearance, we considered the ad could be seen to sexualise a child.'

 

Het kan aan mij liggen, maar moet je geen extreme pervert of - weinig verschil, maar kom - extreem vrome katholiek zijn om in een oversized fles parfum een soort gigantisch misvormde vibrator te zien die een meisje op een of andere manier zou moeten opwinden? Het campagnebeeld is overigens niets nieuws: andere modellen hebben al met flessen parfum van Marc Jacobs tussen de benen geposeerd (zie onder), en Jacobs zelf ook (zie onderder). En was dat laatste nu écht beter?!

 

dakota2.jpg

daisy-ad-image.jpg

img103.jpg

De commentaren zijn gesloten.