20 juli 2011 | Commentaren (38)

R.I.P. I Love Techno

i love techno, 2011Een mens vraagt zich – ondanks zijn drukke Gentse Feesten-programma – soms toch af wat andere mensen bezielt om jaar na jaar na jaar na jaar na jaar te mekkeren over het feit dat er te weinig techno op I Love Techno is te horen. Los van het feit dat dat een volstrekt zinloze bezigheid is, kan het toch niet zo moeilijk zijn om abstractie te maken van de letterlijke betekenis van een – since 1995 – eigennaam. Of het moet zijn dat u gelooft dat (de zanger) Meatloaf daadwerkelijk een brok fricandon is. Oké, slecht voorbeeld.

Maar serieus: zestien jaar geleden werd ‘techno’ vaak gebruikt als verzamelnaam voor all things electronic. 10 Days Off heette toen ook nog 10 Days of Techno, niettegenstaande op die eerste edities ook namen als Squarepusher en 4 Hero stonden. Zouden er toen eveneens mensen geweest zijn die daarover klaagden, of zou het toen met de oogkleppen nog redelijk goed meegevallen zijn?

Dat neemt uiteraard niet weg dat op de allereerste editie van I Love Techno daadwerkelijk enkel technonamen stonden: Jeff Mills, Richie Hawtin en Daft Punk. Maar daar kwam zeshonderd man op af, dus aan al diegene die nu al 189 jaar klagen dat het vroeger beter was: de kans dat jullie er toen bij waren, is klein. En zelfs al was je erbij: wat is de vraag dan precies? Dat er elk jaar een doorslagje van die eerste edities wordt georganiseerd? I Love Techno Classics? Boutique? Replay? The Proms Edition?

I Love Techno is in al die jaren mee blijven surfen op de golven van elektronische muziek – in al zijn facetten en genres; zoals het in die eerste jaren overigens ook Kruder & Dorfmeister en Chemical Brothers op de affiche durfde te zetten. Zeggen dat techno intussen dood is, zou sterk overdreven zijn – en sowieso komt alles terug. Maar het heeft sinds 1995 ‘concurrentie’ gekregen van een pak andere elektronische genres, en het is anno 2011 ook minder populair en toonaangevend dan een aantal van die andere genres. Dus ja, er is vandaag ook een pak minder techno op I Love Techno te horen.

Moet je de naam dan (om de zoveel jaar) veranderen? En wat zou die dan precies moeten worden? I Love Dubstep, Elektro and a Little Bit of Techno? Oké, fair enough. Maar dan zou ik gelijk nog wat andere naamsveranderingen willen introduceren, want ik kan me voorstellen dat er nog wel meer dingen zijn waar autisten sommigen het moeilijk mee hebben.

Dus!

Van Rock Werchter zou ik Vanalles Rotselaar maken, aangezien het festival zich al lang niet meer beperkt tot rockmuziek en Werchter sinds de gemeentelijke herinrichting van 1977 opging in Rotselaar.

Het Weer op vtm wordt omgedoopt in Geen Weer. Lijkt mij evident.

We schrappen ‘song’ uit Eurovisie Songfestival.

Studio Brussel heet vanaf nu voluit Studio Brussel, Vlaanderen En Als De Wind Goed Meezit Ook Nog Een Groot Stuk Van Wallonië.

Nicky Vankets wordt verplicht nieuwe visitekaartjes te laten drukken en hij mag de term ‘designer’ nooit meer gebruiken. Nee, ook niet in gesprekken – uit respect voor mensen die er echt iets van kennen/kunnen.

Knack Weekend wordt Knack Woensdag, want dat verschijnt helemaal niet in het weekend!

Every Teardrop Is a Waterfall van Coldplay krijgt een nieuwe titel: Ritmo de la noche (The Cheap Remix).

Wat er met Joke Schauvliege moet gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk, maar het spreekt voor zich dat noch ‘minister’, noch ‘cultuur’ op haar van toepassing is.

 

Commentaren

Het zal hooit meer zijn zoals het geweest is en... Evolutie dus, tot daar aan toe, maar toen waren het originele stromingen, met dubstep beginnen we zoals de eerste reeks van de kampioenen op vrt momenteel

Gepost door: Jonathan | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Je spreekt jezelf wel tegen Jonathan. We zijn 2011, van originele stromingen is geen sprake meer. Evolutie, zoals je zelf zegt.

Het is een kwestie van vraag en aanbod, en waar die twee elkaar ontmoeten.

Gepost door: Evad | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Lol, helemaal eens met het Nicky Vankots stukje!

Gepost door: Ntone | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

kan allemaal goed zijn maar ik denk dat die autisten misschien een verlangen hebben naar kwaliteit en puurheid? De affiches van festiviteiten als I love techno draaien niet meer rond de liefde voor het elektronische genre maar rond 'de jeugd heeft veel geld'. Laten we dit zo veel mogelijk aftrommelen.nu ik er bij nadenk... Eigenlijk draaien bijna alle festiviteiten daarrond. De tijd dat onnozelaars zoals ik hun eigen geld in feestjes staken vanuit de liefde voor een muziekgenre is idd al lang voorbij.
Ik begrijp die mensen die zich aldus opjagen in commerciële evenementen als i l t. En eens nostalgisch verlangen mag toch? Maar die trend van commerce als doel en muziekgenre als middel zet zich verder in Switch,sorry Ben, waar ook niet meer het team zit dat op echt passievol op zoek gaat elke week naar die ene goede kwalitatieve artiest of sublieme plaat maar vooral het opium voor het jonge volkje serveert. Switch lijkt dan ook één lange reclamecampagne geworden voor ilt en tomorrowland. Maar ht is waar, zonder bepaalde quota aan luisteraars geen programma...

Gepost door: kevin | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

ik hou ook niet van de nieuwe (techno) genres... maar idd het is een spel tussen vraag en aanbod... zowel op ilt, als tomorrowland als alle andere electronische muziekfestivals wordt tegenwoordig een heel brede waaier aan beats geserveerd... wil je graag de pure en onversnede techno horen? doe dan zoals mij... skip bv T-land dit jaar, en ruil het voor 3 of 4 feestjes (financieel even duur/goedkoop) in the FUSE! zoals vanavond! monika kruze en ida engberg! hoppah!

Gepost door: Tom | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Lap er op. Ik hou hem in het achterhoofd voor alle fans van het eerste uur. Je weet wel, die Studio Brussel nog kenden van in de tijd dat die nog heel veel Iron Maiden en Metallica draaiden en geen wijvenpop, "want wat ze daar nu draaien, da's gene muziek". I'll refer the damned ones to this golden shining url. Mu-haha-haha.

Gepost door: Natalie H. | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Enkele bemerkingen:

"Maar serieus: zestien jaar geleden werd ‘techno’ vaak gebruikt als verzamelnaam voor all things electronic. 10 Days Off heette toen ook nog 10 Days of Techno, niettegenstaande op die eerste edities ook namen als Squarepusher en 4 Hero stonden. Zouden er toen eveneens mensen geweest zijn die daarover klaagden, of zou het toen met de oogkleppen nog redelijk goed meegevallen zijn?"

Ik was er toen niet bij, maar in ieder geval is het idd zo dat techno toen meer een verzamelnaam was dan nu, waar het nu eerder een specifieker genre aanduidt. Maar waar ILT dus geëvolueerd is naar een feest waar heel veel elektronische genres aan bod komen, is de term "techno" dus eerder specifieker geworden. En die specifiekere techno komt de laatste jaren minder en minder nog aan bod, en dat is waar veel mensen (waaronder ik) zich niet in kunnen vinden. 10 days off heeft z'n naam al veranderd sindsdien, omdat de vlag de lading niet meer dekt, wat eigenlijk ook het geval is met ILT. En ok, what's in a name, maar is het niet een klein beetje ironisch dat 10 days dichter bij z'n originele concept gebleven is dan ILT zonder minder populair te worden?

"Dat neemt uiteraard niet weg dat op de allereerste editie van I Love Techno daadwerkelijk enkel technonamen stonden: Jeff Mills, Richie Hawtin en Daft Punk. Maar daar kwam zeshonderd man op af, dus aan al diegene die nu al 189 jaar klagen dat het vroeger beter was: de kans dat jullie er toen bij waren, is klein. En zelfs al was je erbij: wat is de vraag dan precies? Dat er elk jaar een doorslagje van die eerste edities wordt georganiseerd? I Love Techno Classics? Boutique? Replay? The Proms Edition?"

De klagers zeggen niet dat er 6 zalen met pure Detroit techno moeten komen, maar als je zoveel rooms inricht is het gewoon zeer vreemd dat je feest "ILT" heet wanneer er zoals vorig jaar slechts 1 zaal is die echt aan techno doet denken zoals het opgevat wordt in zijn huidige vorm (al vrij lang trouwens). Ik ben het er volledig mee eens dat er een uitgebreid gamma aan elektronische muziek moet zijn op een feest als ILT, maar wanneer het voor de helft namen zijn die je constant op de radio hoort, krijgt het geheel gewoon een zeer, zeer commerciële nasmaak, wat is nooit de bedoeling en de geest is geweest van techno. En neen, populair is niet hetzelfde als commercieel, maar gaan spijtig genoeg voor sommige organisatoren wel hand in hand. Zoals ook die van ILT.

"I Love Techno is in al die jaren mee blijven surfen op de golven van elektronische muziek – in al zijn facetten en genres; zoals het in die eerste jaren overigens ook Kruder & Dorfmeister en Chemical Brothers op de affiche durfde te zetten. Zeggen dat techno intussen dood is, zou sterk overdreven zijn – en sowieso komt alles terug. Maar het heeft sinds 1995 ‘concurrentie’ gekregen van een pak andere elektronische genres, en het is anno 2011 ook minder populair en toonaangevend dan een aantal van die andere genres. Dus ja, er is vandaag ook een pak minder techno op I Love Techno te horen."

Mee eens. Het punt van de "autisten" (leuke manier om een discussie aan te gaan trouwens, je tegenstander uitschelden), is dat de grens zoek aan het raken is. Als je zo goed als elke week een discotheek als Fuse kan volkrijgen (om maar een voorbeeld te noemen) met een redelijk breed spectrum aan namen, kan het niet zo moeilijk zijn om meer dan 1 zaal op ILT vol te krijgen met dat spectrum. Toch? Dan is het voor de "autisten" gewoon vreemd dat namen zoals Ben Clock, Trish, Dave Angel, Mark Broom, Steve Bug, Adam Beyer, Carl Craig, Stacey Pullen, Josh Wink, Ricardo Villalobos, Len Faki, Joris Voorn, Luke Slater, Magda, Monika Kruse, Laurent Garnier, Richie Hawtin, Dominik Eulberg, enzovoort enzovoort enzovoort (lijstje kan nog veel langer), allemaal zwaar ondergerepresenteerd zijn de laatste jaren. Ik denk niet dat ik nu een lijstje heb opgenoemd dat eentonig is (vrij breed spectrum), of uitgerangeerd (draaien allemaal nog vrijwel wekelijks).



Bottom line: de vlag dekt de lading niet meer. En dat dat voor sommige mensen (waaronder ik) een klein beetje hartzeer veroorzaakt, maakt mij meteen een autist met oogkleppen? Man man.

Gepost door: Jeroen | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

I love techno is al veel langer dan vandaag 'I love money', dus erges begrijpelijk dat ze voor die namen gaan zeker...
andere feestjes genoeg voor mensen die techno willen.
Dus ipv derover te zagen, negeer gewoon waar je niet van houdt en ga waar je wel van houdt ;)
vraag je maar es af wat dit allemaal oplevert ;)

Gepost door: dietmans | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

like i said... the Fuse is the place to be ;)

Gepost door: Tom | 20 juli 2011

Ik ga al naar ilt sinds het jaar 2000 en heb sedert dien maar een editie gemist, dus ik denk dat ik wel een mening mag geven over het festival...

Alles wordt duurder, en zo dus ook al die dj's die we 10 jaar geleden aan het werk zagen op een ilt editie. als je de line up van het jaar 2000 nu zou moeten betalen, dan zou ilt failliet gaan...

Inderdaad ilt heeft altijd nieuwe namen gebracht, maar nu gaat het er toch zwaar over... ik heb niet een naam gezien waarvan ik denk : die wil ik nu is zien se, daar waar ik vroeger een selectie moest maken tussen bepaalde namen op een bepaald uur... ik vond het altijd spannend om de weken ervoor met mijn vrienden over te discussieren naar wie we gingen kijken. en uiteindelijk maakte het allemaal niet uit... het was overal goeie muziek...

En dan begon het met die electroclash toestanden die je begon te horen... Nu goed geen probleem, toen kreeg elk genre nog een eigen zaal... techno, minimal, techhouse en housy dingen en electro... perfect toch, dan moest je niet eens meer beginnen rondlopen, want in de accomodatie is er ook nog nooit iets veranderd... ik zie nog altijd de zelfde bankjes om te zitten, da zelfde debiele gordijn in het midden, dezelfde spaggettie, pizza en ander niet te vreten troep allemaal in dezelfde hoek gestompt.

vanaf dan is het pas echt bergaf beginnen gaan... alle kwalitatieve muziek werd verbannen, en vervangen door naar mijn mening crapmuziek... muziek dat vandaag misschien klinkt, maar dat b innen een paar maand passé is ... Ok de keuze ligt misschien bij mij of ik wel nog wil gaan, maar wil het nu lukken dat juist in dat weekend in november mijn verjaardag valt, en ik zo al 10 jaar mijn verjaardag vier met al mijn vrienden... nu ja dees jaar zal ik het wel nog doen denk ik, maar als de lineup volgend jaar niet plotseling verrassend is, dan geef ik er de brui aan...

kun je geloven dat ik vorig jaar zo danig teleurgesteld was over de algemene muziek die je kon horen, dat we een hele tijd zijn blijven staan aan die coca cola stand + dj... die mannen maakten wel de ene fout na de andere, maar die draaiden wel van die trance en houseclassiekers van 15 geleden... Hylarisch dat da het hoogtepunt was van vorig jaar

Denk nu niet dat er geen kwalitatieve muziek meer is... Ik denk gewoon dat je het op kleinere meer persoonlijke feestjes moet gaan zoeken... Zelfs niet in de fuse, want daar kan ik ook de evolutie bespreken van de laatste 15 jaar hoor... Nee de meeste goeie muziek wordt tegenwoordig gedraaid door de minder bekende dj's tot volslagen onbekende dj's op underground feestjes die nog weten waar het echt om draait: de muziek, en de emoties die daar mee gepaard gaan, niet het geld dat je ermee kunt verdienen...

Ik ben ondertussen ook beginnen draaien... enerzijds uit pure mizerie, en anderzijds uiteraard door mijn grote passie en liefde voor de muziek... Sedert dien heb ik geleerd dat er nog heel veel goeie events bestaan, en heel veel goeie dj's... kijk maar naar beatport en soundcloud en andere sites... Daar kun je tot vandaag de dag nog altijd goeie muziek vinden...

Nu genoeg over dit onderwerp, voor mij is i love techno DOOD, slachtoffer van de commerce, see you in the afterlife !

Gepost door: minimale | 17 september 2011

I love mony heeft echt bestaan als tegenhanger van i l t vroeger

Gepost door: Bram | 09 november 2013

ILT is begonnen als een ''underground'' concept , dat is uitgegroeid tot een melkkoe. Volledig mee akkoord dat alles evolueert en dat tijden veranderen , maar eerlijk dubsteb... Dat is puur inpikken op de hype van 2010-2011.

Ik meen me trouwens ook nog te herinneren dat de edities met een 90% techno line-up ook best veel mensen naar Gent lokte.
Vanaf dat Live-Nation zich is beginnen moeien is het allemaal bergaf gegaan.
De originele oprichters organiseerden ILT uit liefde voor de muziek en die liefde is anno 2011 volledig verdwenen. Ik vraag me zelfs af of er überhaupt nog wel 1 iemand in het bestuur zit met een liefde voor muziek die niet stinkt naar de euro's.

De frustraties van al deze mensen zijn even terecht als onterecht. De nieuwe 18 jarigen hebben dit tijdperk nooit meegemaakt en het zal hun een worst wezen waar ILT oorspronkelijk vandaan komt. Voor zij die nu 30 zijn is dit wel een volledig ander verhaal zij hebben de ''goede'' tijden nog meegemaakt en hebben gewoon heimwee naar de oldskool knallers van welleer , zoals een Richie hawtin , Adam Beyer , Carl Cox etc...

Het commercieel gepeupel is dan ook echt niet meer aan mij besteed.
Voor zij die nog avonden willen meemaken met de vetste techno zak gewoon af naar Kozzmozz , daar kan je je 3 maandelijks nog eens goed uitleven op dikke techno ;)

Gepost door: Technolover | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Boenk erop!

Ge-wel-dig artikel

Kim

Gepost door: Afemalebliss | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

1. "I love techno" = geen bezieling en pure commerce,
sinds het concept verkocht is aan Live nation.

2. Al die "techno" varianten die gehyped worden door studio-wij gaan commercieel sinds het ontstaan van de actie het glazen huis- brussel,jim en tmf zullen even snel verdwijnen als ze gekomen zijn.

3. "zestien jaar geleden werd ‘techno’ vaak gebruikt als verzamelnaam voor all things electronic. 10 Days Off heette toen ook nog 10 Days of Techno, niettegenstaande op die eerste edities ook namen als Squarepusher en 4 Hero stonden. Zouden er toen eveneens mensen geweest zijn die daarover klaagden, of zou het toen met de oogkleppen nog redelijk goed meegevallen zijn?"

In die periode was techno zeer populair aan het worden en werd bijna alle elektronische muziek die uitkwam in Europa onder de noemer techno uitgebracht om dat het dan beter verkocht...

Gepost door: Dont believe the hype | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Ik heb hier ook wel een mening over :-)

http://www.omerta.be/archives/949

Gepost door: peter decuypere | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Sorry Ben, ik was er wel bij vroeger, en 't was vroeger effectief beter. Maar is dat jammer? Alleen voor wie het heeft meegemaakt, voor de jeugd is dit gewoon goed wegens toch van niet beter weten :)

Ah, techno is anno 2011 zo erg een randfenomeen geworden dat het eigenlijk normaal is dat zo'n groot event het niet als 'onderbouw' kan gebruiken (ik kan daar wel eens wat redens voor opsommen naar mijn gevoel maar dan heb ik weer boel). Na 15 jaar uitbouwen van een brand smijt je dat niet zomaar bij het huisvuil, toch vanuit commercieel oogpunt (wat helaas het ENIGE oogpunt is van ILT 2011).
Temeer omdat 'echte' techno fans al lang beseft hebben dat ILT voor hun stijl compleet niet meer relevant is, en ze er dan ook wegblijven. Met reden, maar zelfs dan is't jammer, eigenlijk hebben die techno fans het event een stuk "uit handen gegeven" en dan is't goeikoop om achteraf te klagen dat er geen techno meer is op ILT. Het is een bedrijf, en bedrijven doen niks uit liefde, maar uit winstbejag. ILT heeft al decennia lang de slechtste geluidsinstallatie, maar als het volk toch komt, dan denkt de manager 'waarom kosten maken!' :) Als het volk niet komt voor Ben Klock etc (wat we bij KozzMozz ook trouwens hebben gezien, en da's een zaal van 1000 mensen), dan denkt die manager ook 'laat ik dan maar wat pwetpwet elektro boeken, die dj kost de helft en ik verkoop tien keer zoveel tickets'.

Simpelweg: op het niveau van ILT heeft liefde er geen zak mee te maken, helaas. Dus als we hadden gewild dat ILt voor techno-only was, dan moesten we maar trouw elk jaar zijn blijven komen. En dan hadden we maar consequent de radio moeten uitzetten als Switch weer eens een zeikplaat draaide. Maar helaas, puristen/autisten reageren altijd door weg te blijven uit protest, en zijn dan verbaasd dat er gewoon andere mensen de plaats in nemen en hen ter plaatse laten trappelen. C'est la vie, mes amis. :) Wil je dat techno leeft, kom dan wat vaker uit uw zetel en van uw forums en dan moeten tal van clubs en feesten niet er mee op te houden.

Gelukkig zijn er nog promotors genoeg die geld en liefde voor muziek combineren. KozzMozz, Fuse, Extrema, ja zelfs Tomorrowland zijn zo'n voorbeelden. Er zijn in Belgie nog underground labels en dj's genoeg die geen dj set verwarren met een sessie handjes-in-de-luuuuucht. Dus als je niet naar ILT gaat, wel, support dan die kleine jongens en meisjes en na enkele jaren zal ILT misschien terug zien dat er een scene is die het waard is om een zaal mee te vullen.

Gepost door: Didier | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Ik ben het eens met Ben. Onderbouwd en grappig.

Gepost door: dazzefeit | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Jij hebt veel te veel vrije tijd. Het feit dat je een (falend)manifest schrijft over hoe een genre dan wel of niet moet noemen (of wel of niet moet veranderen)impliceert dat je je het wel degelijk aantrekt, zie het als "ik-ben-er-al-van-de-start-bij-en-ik-ben-ouder-dus-o-zo-openminded-en-dat-moet-ik-koste-wat-het-kost-tonen-aan-het-plebs". Ik wil maar zeggen: als je er echt niet om geeft dat bepaalde genres in het vakje "techno" worden gestoken, waarom schrijf je er dan een blog over? Tijdverlies voor gepensioneerde retards me dunkt.

Gepost door: Sebastien | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Kijk eens naar Timewarp & Awakenings, enkel techno en daar lukt het wel :) waarom er ineens dubstep moet komen is mij een raadsel

Gepost door: techno | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Als je het gemekker van de autisten nutteloos vindt, waarom begin je er dan zelf over? Jouw reflectie is op z'n minst even zinloos. Moet jij niet ergens bezig zijn om je eigen projectjes te pushen? Heel straf dat je er in geslaagd bent een tekst te schrijven zonder je boek/foto"/gallerij te vermelden. Dat moet pijn gedaan hebben.

Gepost door: de messias | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

mij anoniem een grote bek geven vind ik veel straffer mijnheer Christus/Mohammed. Retards zijn van alle tijden, zo blijkt eens te meer.

Gepost door: Sebastien | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

lol... Sebastien... Ik was niet tegen jou bezig maar tegen de auteur van deze blog. Tenzij jij ook een fotoboek annex gallerij hebt geopend en schaamteloos elke gelegenheid aangrijpt om die in de aandacht te brengen?

Gepost door: de messias | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

dus we zijn het eens dan? Mooi zo lol. Ik heb alleen een galerij in lesbo porno maar die toon ik enkel aan intimi.
Cheers

Gepost door: Sebastien | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Ida Engberg en onversneden techno in 1 zin, lol.

Gepost door: donkey | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Flauw artikel

Gepost door: Mike | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

In 1985 stonden op de weide van Werchter rockers te vloeken dat het toch niet kon dat een gedrocht als Depeche Mode op "hun" podium stond. Met een focking bandopnemer dan nog !! Beetje nadien ging het over die gefoöhnde janet van een Paul Young. Wat kwam die nu weer op hun rock-feest doen? Pfff... Get over it. The Ramones waren er ook als tegengif.

Ik geef Ben op 1 punt gelijk: het erover zagen is totaal nutteloos aangezien live nation er toch niet echt rekening mee zal houden. Nochtans zou ik puur als muziekliefhebber ook liever zien dat het een andere naam krijgt. Of gewoon enkel nog de afkorting ILT gebruiken. Waarom? Is die term techno heilig? Voor mij wel ja. In die zin dat het teveel geassocieerd wordt met dingen die geen techno zijn. Het is niet omdat David Guetta uit het housemilieu komt dat hij nu nog house maakt. Dat is popmuziek. Je kan het nog hooguit "dance" noemen. Maar aub geen house. Laat staan techno.

Dat is niet alleen op ILT het geval. Er komen jaarlijks talloze compilatie cd's uit waar de termen house, techno of electro oneer worden aangedaan. Met als resultaat dat het jonge volkje die associatie gaat overnemen als waarheid. Dan komen ze in de winkel vragen naar de nieuwe "techno" cd's en dan gaan ze buiten met een MNM Big Hits of de compilatie van BassLeader

Dat is het enige wat me enigszins stoort aan de naam I Love Techno en ander verkeerd gebruik van eender welke term. In 't geval van electro is het trouwens nog erger gesteld vind ik.

Als je zegt dat techno 16 jaar geleden gebruikt werd om heel veel verschillende dingen aan te duiden, dan zal dat toch vooral geweest zijn door journalisten die vlug een term eruit pikken die lekker bekt en omdat het nu eenmaal makkelijker is om een overkoepelende term te gebruiken. Dat maakt het daarom nog niet juist. Daar kreeg ik 16 jaar geleden ook al de kriebels van.

Gepost door: Tomaz | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

De auteur heeft duidelijk niet door dat ILT niks maar dan ook niks te maken heeft met liefde voor muziek, zelfs niet met vernieuwing, maar enkel commercieel interessante "artiesten" programmeert, en dan nog liefst met een LiveNation contract zodat de "artiest" in kwestie niks meer te zeggen heeft als het over muziekale vrijheid gaat tenzij hij voldoende inkomsten genereert.

Het ergste is dat bezoekers van ILT mee helpen een artistiek creatieve woestijn te creëren waarin beginnelingen zoals The Subs, Crookers, Mumbai Science en alle andere Live Nation artiesten die nog bekendgemaakt gaan worden zich openlijk prostitueren voor €€€€ ipv hun integriteit te behouden. Maarja het is al wel enkele jaren bekend dat de kwaliteit van muziekproducties niet meer van belang is...

Gepost door: Mescalinum | 20 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Mss moet er maar gewoon naar mister ILT geluisterd worden.

Live nation doet iets aan de naam.
Zo wordt de term techno minder misbruikt, wij tevreden.
Techno gaat zo een meer underground weg uit, wat enkel maar ten voordele komt van de sfeer

Live nation gaat verder met hun aanbod van (kuch) "vernieuwende, vooruitstrevende muziek". En vullen zo verder hun zakken.

Gepost door: Spiraal | 21 juli 2011

Reageren op dit commentaar

zo'n stuk lezen van iemand die Lady Gaga verafgoodde op zijn facebook en ja dan heb ik het over Ben van Alboom doet mij kokhalzen.

Ben, ik denk dat je echt niets weet over techno, en dat je best je grote mond houdt !



Techno is niet meer wat het geweest is. Punt uit.

een autist

Gepost door: een autist | 21 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Je hebt groot gelijk Ben, ILT hoeft niet van naam te veranderen omdat de vlag de lading niet echt meer dekt. Anders zou je de namelijk dit blog ook moeten veranderen in "this blog is strictly bullshit, by Ben Van Alboom"

Gepost door: hvb | 21 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Well said, Ben !
En ik heb zelf zo een idee over waar het met Schauvliege naartoe moet - gewoon letterlijk kort door de bocht, juist ?

Gepost door: michaelschack | 21 juli 2011

Reageren op dit commentaar

every teardrop is gepikt van peter alan.. di ritmo versie was al de cheap remix

Gepost door: bruznic | 21 juli 2011

Reageren op dit commentaar

autist slaat hier de nagel op de kop, case closed, next!

Gepost door: Sebastien | 23 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Who cares, iedereen weet toch dat Ben Van Alboom enkel mee is met de hippe blogs, maar zelf absoluut geen background heeft op vlak van house en techno, al te vaak valt hij door de mand tijdens een flets interviewtje waarin hij dan maar over het ontbijt of de hippe zonnebril van de desbetreffende dj begint (om te tijd toch maar vol te maken.)

Als er dan al eens een kritische noot op de switch fb-pagina gepost wordt, worden ze stante pede gedelete, (moet het misschien raszuiver blijven? liever geen autisten dus)

Gepost door: Filip Maes | 27 juli 2011

Reageren op dit commentaar

diezelfde ben die de belgische electronische muziek geschiedenis laat eindigen bij 2002? ja dien is wel relevant ja ...

Gepost door: shmauredeluxe | 27 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Autisten uit je laatste lijn is een scheldwoord mocht je het niet weten. Je moet zeggen "mensen met autisme" want anders is dat een belediging voor alle personen die het hebben.

Mooi artikel anders, dat wel!

Gepost door: Jelle | 29 juli 2011

Reageren op dit commentaar

Ik ben het helemaal eens met wat Filip Maes hier schrijft. Sorry Ben maar iemand die zo'n bagger op de wall van Switch post kan ik gewoonweg niet ernstig nemen wanneer er over techno gepraat wordt. Hier wat de undergroundridder zitten uithangen om dan vervolgens The Subs op de Switch pagina op te hemelen tot de peetvaders van de techno. Als je op barricades gaat staan, zorg er dan tenminste voor dat je kennis van zaken en een relevante techno-achtergrond hebt.

Gepost door: Sebastien | 06 augustus 2011

Reageren op dit commentaar

Mooi artikel, overigens wil ik er aan toevoegen dat de Red Room in 2011 maar amper voor de helft gevuld zat bij namen zoals: Len Faki, Brodinski en Carl Craig..
Ik stond er wel maar waar zitten al die techno puristen dan?
De eerste editie was ook maar één zaal met techno en wat is het verschil met nu? Dat er nog altijd één zaal is met goeie "pure" techno maar er zijn wel nog een stuk of 4zalen bijgekomen. Ja en? Gelijk ik last heb van de dubstep een zaal verder?
Peter Decuypere is in de tijd ook weggetrokken uit de Fuse omdat hij het beu was dat daar enkel techno kon gedraaid worden. (Check interview Red Bull Elektropedia)
Overigens zat er in de eerste editie ook een Daft Punk in de line up.. Zeer goede muziek maar geen techno ;)

Btw de Fuse ook een commerciële instelling net zoals ILT. En beide voorzien goeie muziek op verschillende vlakken.
Altijd dat gezaag van die internet mannetjes. Kom uit u kot, hoe kan je nu over ILT oordelen als je al sinds jaren niet meer gaat. De mainstage van Tomorrowland is ook niet goed maar dat wil niet zeggen dat heel het festival slecht is, de andere zalige podia's en sfeer is zodanig goed dat die mainstage er eigenlijk al niet meer toedoet..

ILT geeft ook ruimte aan jong belgisch talent wat ook beter is dan weer Richie Hawtin of een Carl Craig te laten draaien. Iedereen kent die al en weet al dat ze zeer goed zijn. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat er geen andere (sub) genres en jong talent geen kansen mogen krijgen.

Tenslotte stop met in hokjes te denken. Muziek komt in twee vormen, goed en slecht. De rest doet er niet toe..

Gepost door: Wouter | 14 augustus 2013

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.