12 april 2011 | Commentaren (0)

Vergeet niet te lachen!

1950-s-car-hop-waitress-543-p.jpgHet Radio 1-programma Peeters & Pichal heeft voor café-uitbaters een affiche gemaakt met daarop de tien geboden van de welgemanierde terrasbezoeker (zie onder). Ziedaar de definitie van 'de wereld op zijn kop': een consumentenprogramma dat de consument vertelt hoe hij zich op het terras van een café of restaurant moet gedragen.

 

'Obers zult gij respecteren.' Ik vind dat je iedereen moet respecteren (behalve Joke Schauvliege natuurlijk), maar zou dat respect niet nog eerder van de andere kant moeten komen? Er zijn uitzonderingen, maar ik geloof niet dat er, op Frankrijk na, een land is met zoveel onkundige en/of onbeleefde obers als België. En ik weet dat ik Europa niet met de VS mag vergelijken - alhoewel, waarom niet eigenlijk? - maar als ik in de VS op restaurant ga, word ik geen vijftig, geen zeventig, geen negentig, maar honderd procent op mijn wenken bediend. Ik heb mijn Blackberry Mojito - 'our bartender can make any cocktail' - nog maar net besteld of hij staat al voor mijn neus, met verse braambessen. In België is de kans groot dat je tien minuten op de kaart moet wachten, nog eens tien minuten om te kunnen/mogen bestellen en als je binnen het halfuur een soort mengsel met Looza-fruitsap geserveerd krijg, mag je van geluk spreken.

 

Oké, ik overdrijf. Maar niet veel. De eerste die in dit land nog nooit met de handen in de lucht naar een ober heeft zitten zwaaien (in een wanhopige poging om nog een glas wijn te kunnen/mogen bestellen voor zijn maaltijd op is of om - vaak nog het ergst van allemaal - de rekening te vragen), mag mij tegenspreken. Al vrees ik dat die daarmee gewoon te kennen geeft zelden op restaurant te gaan. En wat 'bestel in groep en betaal gepast' betreft: zullen we misschien een multitasktaks invoeren voor klanten die obers doen werken?!

 

Ik heb dan maar zelf tien horecageboden opgesteld, en ze rijmen nog (een beetje) ook! Er is voorlopig nog wel geen affiche van beschikbaar, maar als iemand zich geroepen voelt - een consumentenorganisatie bijvoorbeeld - go right ahead!

 

DE TIEN GEBODEN VAN DE WELGEMANIERDE OBER

 

1.    Zorg dat je binnen de vijf minuten met een menukaart aan tafel staat.
2.    Pas na een kwartier het aperitief opnemen, is rijkelijk laat.
3.    Hang niet de wijsneus uit;
4.    Geef de klant altijd gelijk.
5.    Check geregeld of alles naar wens is.
6.    Bespaar ons al dat irritant achteromkijk.
7.    Bewaar het cv van de kok voor jezelf,
8.    En hou hem gelijk in het gareel.
9.    Oh, en bovenal vergeet niet te lachen:
10.  Een fooi moet je verdienen. Of is dat ook alweer teveel?

pichal.jpg

De commentaren zijn gesloten.