10 november 2010 | Commentaren (0)

Under the Moonlight

 

De Franse regisseur Vincent Moon heeft op het Deense platteland een film opgenomen met Efterklang - 'a film with the same length as an album,' aldus de website van onze favoriete Deense groep, 'full of performances, experiments and collaborations.' Het kleinood heet An Island, en misschien is het nog een beetje te vroeg om de film een 'kleinood' te noemen, maar Moon is een klein genie, dus ik waag het erop.

 

Voor wie nog nooit van Vincent Moon gehoord heeft: hij is niet alleen de bezieler van The Take-Away Shows, voor hij een nomadisch bestaan begon te leiden, nam hij de meeste afleveringen ook zelf op (waaronder die met Arcade Fire, The National, Au revoir Simon, Liars en Beirut). Maar Moon is eveneens de fotografieleider van Jonathan Caouette's uitstekende docu All Tomorrow's Parties én de regisseur van de straffe concertfilms A Skin, a Night (The National), Burning (Mogwai) en This Is Not a Show (R.E.M.). Die laatste heb ik, toen hij hier eind vorig jaar op dvd uitkwam, in Focus Knack omschreven als 'een bewust desoriënterend verslag van de vijf concerten die R.E.M. in de zomer van 2007 gaf in Dublin. De concertfragmenten flitsen voorbij in sterk contrastrijke, schimmige zwart-witfotografie; wat zich backstage afspeelt, wordt getypeerd door enerzijds een vaal kleurenpalet, anderzijds een totaal gebrek aan context. Het eindresultaat is zowel verbluffend knap als hypnotiserend kinetisch. Oké, dat maakt van This Is Not a Show misschien nog geen ‘onconcertfilm’, maar op zijn minst een atypische concertfilm of – nog beter – eindelijk nog eens een concertfilm die de moeite loont.'

 

Om maar te zeggen dat ik uitkijk naar februari, wanneer An Island in première gaat. Alleen spijtig dat 'februari' in de muziekindustrie een eufemisme is voor 'voor de zomer'.

 

De commentaren zijn gesloten.