09 november 2010 | Commentaren (0)

Noomi vs. Rooney

 

Niels Arden Oplev, de regisseur van de eerste en vooralsnog beste Millennium-verfilming, heeft in een interview met de Amerikaanse website Word & Film uitgehaald naar Hollywood, waar David Fincher op dit moment zijn remake van dat eerste deel afwerkt: 'The only thing that’s annoying to me is that the Sony PR machine is trying to make their Lisbeth Salander the lead Lisbeth Salander. That’s highly unfair because Noomi has captured this part and it should always be all her. That’s her legacy in a way I can’t see anyone competing with. I hope she gets nominated for an Oscar. I know a lot of Academy members have seen the film and liked it because every time I go to LA I meet so many people who have seen my version of it. Even in Hollywood there seems to be a kind of anger about the remake, like, ‘Why would they remake something when they can just go see the original?’ Everybody who loves film will go see the original one. It’s like, what do you want to see, the French version of La Femme Nikita or the American one? You can hope that Fincher does a better job.'

 

3484_head_rooney.jpgNu kunnen we begrijpen dat de man teleurgesteld is omdat hij niet zelf de Amerikaanse remake mag inblikken. Maar zeggen dat iemand die van film houdt niet in een film van David Fincher geïnteresseerd zou zijn, lijkt mij nogal straf. En hoe goed (en sexy) Noomi Rapace in de Zweedse versie ook is, Amerikanen gaan liever naar een film met Daniel Craig, Robin Wright en Christopher Plummer - de acteurs uit de remake, dus. Trouwens, Rooney Mara, de Amerikaanse Lisbeth Salander, mag er ook best zijn. Meer nog: ze heeft in The Social Network - het meesterwerk van Fincher dat nu in de bioscoop loopt en dat je, zoals mij, uiteraard al minimum twee keer hebt gezien - inmiddels ook bewezen dat ze van zich af kan bijten. Mara speelt het meisje dat Mark Zuckerberg in het begin van de film dumpt en zich daarmee tot Rosebud van deze moderne versie van Citizen Kane ontpopt.

 

En nee, ik zeg nu niet dat The Social Network evengoed is als Citizen Kane, maar ik zou ook niet weten wat ik erop kan aanmerken. The Social Network is gewoon de perfecte film: het scenario zit oneindig strak in elkaar, de dialogen zijn vuurwerk, iedereen is perfect gecast, de score van Trent Reznor behoort tot het beste wat ik de afgelopen jaren heb gehoord en uiteraard is de mise-en-scène van Fincher subliem. Ik begrijp trouwens de kritiek van sommigen niet dat ze 'toch wel meer van Fincher verwacht hadden, want normaal zitten er zoveel technische hoogstandjes in zijn films'. A) Er zitten technische hoogstandjes in The Social Network, met als hoogtepunt die bootracescène. B) Dat is zoals zeggen dat Brazilië fantastisch voetbal speelt, maar dat het nog beter/spectaculairder zou zijn, moesten de spelers op één been lopen en alleen maar vanaan de middenlijn op de goal schieten. Als je er al een genre moet opplakken, dan is The Social Network een corporate rechtbankendrama - geen thriller of politiefilm. De doortastend stijlvolle mise-en-scène van Fincher sluit daar perfect bij aan; ik zou niet weten welke technische hoogstandjes Fincher er had kunnen instoppen die de film nog beter hadden gemaakt.

 

Zelfs het einde was perfect. Al kan natuurlijk altijd alles beter.

 

De commentaren zijn gesloten.