22 oktober 2010 | Commentaren (2)

Pure Coppola

 

alskade_45222.jpgGisterenavond heeft de ExploreZone-jury op het filmfestival van Gent - de jury die ik de afgelopen tien dagen onder mijn hoede nam - de ExploreZone Award toegekend aan het Zweedse Pure van Lisa Langseth. Waarom? 'Omdat Pure een verhaal over deze tijd is – over het hier en nu. Het is een film over hoe datgene wat door moderne technologieën (YouTube, internet) klassiek is geworden opnieuw aanraking vindt met jongeren. Enerzijds is Pure een subtiele schets van de schade die iemand door het internet kan aangedaan worden (over hoe de mens op het net altijd sporen achterlaat); anderzijds is het een verhaal over een vrouw die door muziek loutering vindt en ontsnapt aan een losbandig leven. An sich is het een klassiek verhaal, maar het wordt heel subtiel en met het juiste gevoel voor dramatiek gebracht, zonder dat de film ook maar één moment naar effectenbejag ruikt. Dat was de reden waarom Pure zich onderscheidt van onze nipte nummer twee: Die Fremde. Bovendien kan de film steunen op fantastische acteerprestaties en een geweldig scenario dat andermaal subtiel in de ziel pookt. Zweedse klasse.' Voilà, dat lijkt mij duidelijk.

 

SofiaCoppola.jpgDe film heeft voorlopig nog geen Belgische verdeler, maar de kans dat dit snel gaat veranderen, is groot - omwille van de award (en de campagne op onder meer Studio Brussel die eraan verbonden is), 'maar zeker ook omwille van de onaardse schoonheid van hoofdrolspeelster Alicia Vikander', liet een mannelijk jurylid (die verder anoniem wenst te blijven, uit vrees voor represailles van zijn lief) gisterenavond nog optekenen. Dat deed er mij aan denken dat ik vanavond nog naar Somewhere, de nieuwe van Sofia Coppola (en slotfilm van het festival), ga kijken. Oké, met haar groot uitgevallen reukorgaan is Sofia geen natuurlijke schoonheid te noemen, en dan zwijgen we nog over het feit dat haar pa al bijna twee decennia films maakt die nog moeilijker te verteren dan zijn flessen wijn. Maar wat de man allemaal voor 1993 heeft gepresteerd, maakt van hem geen onaantrekkelijke schoonvader en er zijn ergere dingen in het leven dan een neus waarop je een klein Cessna-toestel kan landen - een neus waarop je een Boeing 737 kan landen, bijvoorbeeld.

 

In elk geval, ik ben benieuwd naar Somewhere, waar Sofia onlangs de Gouden Leeuw voor kreeg - van haar ex Quentin Tarantino. Dat laatste schoot bij nogal wat journalisten in het verkeerde keelgat, omdat Somewhere op het festival eerder lauw was ontvangen. Ah, controverse! I love it!

 

Commentaren

Die controverse rond de Gouden Leeuw vind ik toch maar wat flauw, toen Isabelle Huppert als juryhoofd de Gouden Palm aan Michael Haneke gaf, kraaide er geen haan naar. Misschien geen ex-geliefden, maar wel de man die haar naar een Gouden Palm heeft geregisseerd.

Gepost door: niko | 22 oktober 2010

Reageren op dit commentaar

Kennelijk had het Italiaanse journaille ongelijk: Somewhere is een klein meesterwerk! Having said that, Tarantino heeft de neiging altijd en overal zijn vrienden te belonen. In Cannes heeft hij de Gouden Palm aan (het door Miramax geproduceerde) Fahrenheit 9/11 gegeven, niettegenstaande dat een erg zwakke docu is én Old Boy (dat toen uiteindelijk de Grote Prijs van de Jury kreeg) zoveel meer in het verlengde van zijn eigen werk ligt. En om dan nu zijn ex-lief met een Gouden Leeuw naar huis te sturen ... Geef toe: hoe terecht die beslissing uiteindelijk ook blijkt te zijn, het is niet onbegrijpelijk dat sommigen hem van favoritisme beschuldigen.
Oh, en aan de 'affaire' Haneke-Huppert was op zich niets vreemd; wellicht dat er daarom geen haan naar gekraaid heeft. Das weisse Band was toen voor zowat iedereen topfavoriet, en van een actrice mag je sowieso verwachten dat ze een voorkeur heeft voor het werk van de regisseurs met wie ze reeds op de set heeft gestaan.
En ja, tenzij je Tarantino nu een groupie zou noemen, zijn er in de regel andere redenen om met iemand op de set te staan dan om met iemand naar bed te gaan. ;)

Gepost door: Ben Van Alboom | 25 oktober 2010

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.