21 september 2010 | Commentaren (1)

Apollo wordt Antena

antennnnnnnnna.jpgWe hebben getwijfeld of we het zouden doen, een nieuw tijdschrift opstarten. Voor de duidelijkheid: Apollo, het tijdschrift dat we in februari boven de doopvont hielden, was niet ‘van ons’. Er was ons gevraagd om het tijdschrift van content te voorzien, om het een smoel te geven – ja, zelfs een naam. We stonden aan het hoofd van de redactie, zetten Serge Gainsbourg op de cover, Vanessa Del Rio op pagina 33, we vroegen ons af of Ed Templeton en Bettina Rheims thuis hoorden in wat als een film/muziektijdschrift was opgevat, of er te veel recensies in stonden of te weinig, we maakten ruzie over Lady Gaga en Oliver Stone, vonden elkaar in Cate Blanchett en Flying Lotus. Enfin, dat is waar we voor betaald werden – niet veel, maar dat gaf niet omdat we een tijdschrift aan het maken waren dat we zelf graag zouden lezen.

Over het einde van Apollo bestaan heel wat indianenverhalen. Dat het magazine niet verkocht, staat met stip op één. Maar Apollo verkocht. Niet zoals Humo of Goedele, maar het mag duidelijk zijn dat we daar ook niet op mikten. Apollo had een potentieel van tienduizend exemplaren – een cijfer dat in de eerste maanden nog niet werd gehaald omdat de distributie niet goed zat (in de steden verkochten we op twee dagen tijd uit; uit de rest van het land kregen we op het einde van de maand duizenden exemplaren teruggestuurd) en omdat onze belangrijkste marketing tool word of mouth was (en dan duurt het iets langer dan wanneer je werkt met grote billboards).

32584_396743637697_198264917697_3935179_6286850_n.jpgMaar zelfs al verkochten we binnen het jaar tienduizend exemplaren per maand, dan nog was dat niet voldoende om Apollo overeind te houden. Tijdschriften, kranten, de media bestaan bij gratie van reclame. Concreet: in het geval van Apollo bracht een pagina advertentie evenveel geld op als honderd abonnementen (en daar moesten dan nog verzendingskosten van worden afgetrokken). You do the math. De waarheid is dat Apollo amper advertenties verkocht. Waar dat aan lag? Beats the hell out of us. Ja, het is crisis, maar de winkelrekken liggen vol glossy’s die een pak minder verkopen dan Apollo, en ze staan vol reclame. Trouwens: Levis, Red Bull, Bozar, EMI, Converse, Sony Music, Munich Records, Ehsal en J&B, énorm bedankt om de uitzondering op de regel te vormen!

Waarom we dan toch opnieuw een tijdschrift starten, nadat de uitgever van Apollo het na vier nummers voor bekeken hield? Omdat de redactie altijd in het magazine en zijn slaagkansen is blijven geloven. Toegegeven, dat is makkelijk gezegd, als het niet je eigen geld is dat erin zit. Maar toch, er was het enthousiasme van de muziekindustrie, de filmwereld én de lezers; er was de rotsvaste overtuiging dat we (goed) bezig waren onze positie in de Vlaamse magazinemarkt te bedwingen en er nog andere platforms waren om dit verhaal verder te zetten, zowel online als offline; en ten slotte was er de steun en support die we sinds de stopzetting van Apollo hebben gekregen, en die er onder meer voor zorgt dat ‘de opvolger van Apollo’ vanaf morgen te zien is in de bioscoop. In afwachting van de papieren versie.

Antena_1_Cover6.jpgDie opvolger heet dus Antena (spreek uit: antenna) en start morgen als ‘filmjournaal’ in de digitale zalen van de Kinepolis-bioscopen (in het trailer/advertentieblok dat aan de films voorafgaat). Concreet: elke maand maken we een kort journaal over wat er in Vlaanderen leeft op vlak van cinema. De eerste uitzending bestaat uit een interview met Kadir Balci, de maker van Turquaze, en een – hatelijk woord, maar ’t is waar – exclusieve making of van Smoorverliefd, de nieuwe film van Hilde Van Mieghem (en de openingsfilm van het filmfestival van Gent). Elk item duurt zo’n anderhalve minuut, maar achteraf komt er telkens een langere versie op de website te staan, waar ook exclusieve content voor zal gemaakt worden, zoals een interview met PDW over zijn voorliefde voor Jacques Tati. Bij gebrek aan – working on it! – website zullen de filmpjes voorlopig via YouTube, Facebook en Twitter worden verspreid.

Voor wie het zich intussen afvraagt: het toekomstige tijdschrift zal uiteraard niet enkel over film gaan! Film en muziek worden, zoals voorheen, de sterkhouders, maar tegelijk willen we de boel nog meer opentrekken. We zouden nu dingen als ‘fotografie’, ‘mode’, ‘theater’, ‘design’ kunnen opwerpen, maar voor je het weet, noemt iemand ons een ‘kunstblad’ of – nog erger – ‘lifestylemagazine’. Laat ons het tijdschrift dus gewoon nog even – in relatieve stilte – verder ontwikkelen.

Rest voorlopig enkel nog het antwoord op de prangende vraag: wanneer ligt de papieren versie van Antena in de winkel? Euh, snel! Nee, serieus, we zijn eraan bezig. We willen er gewoon op toezien dat we met een – alles is relatief, maar toch – gezond financieel plan aan ons nieuw papieravontuur beginnen. Anders gezegd: hoe sneller die advertentiepagina’s opgevuld geraken, hoe sneller we het nummer, dat nu al vijf maanden in ons hoofd zit, kunnen maken.

Keep you posted!

 

Johan Faes & Ben Van Alboom

Commentaren

Ik kijk er al naar uit! Btw, qua kwaliteit Vimeo > youtube

Gepost door: Kristof | 21 september 2010

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.